Hej,

Är i gång med att bygga en ca 33 kvm stort inglasat uterum.

Det jag grubblar över just nu är vilken typ av grund jag ska göra under träbjälklaget. Jag har hela tiden varit inne på att gräva ur och gjuta en sula på ca B:400, H:200. Detta för att sedan mura upp till befintlig höjd på husgrunden. En grävare har varit här och grävt ur för detta ändamål, dock har jag nu börjat fundera på om det inte blir både enklare och billigare att gjuta en plintgrund. Det skulle gå åt ca 2 m3 betong om jag gjuter en sula och sen murar på, detta vill jag inte handblanda, men det är även lite för långt för man ska nå med en betongbil.

Uppgrävd mark för grundläggning av inglasat uterum bredvid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av ett inglasat uterum med dimensioner, vy från sydost och nordväst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av en husfasad med tilltänkt uterumstillbyggnad och markerade grundlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utbyggnaden blir 8700 m bred och ca 3500 m djup.

Då till problematiken med bjälklag på en plintgrund, jag har inte riktigt klar för mig hur jag bygger det på bästa sätt. Kan detta vara ett vettigt alternativ, en bild jag lånat från ett annat inlägg här på byggahus.

3D-modell av ett träbjälklag för uterum understött av plintar, övervägs för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom gärna med synpunkter och råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.