Vi har en inglasad balkong som det aldrig blev utdraget el till. Jag har tänkt att spika kabel själv innan elektrikern kommer. Jag vill kolla att mitt resonemang håller beträffande effekt och kabel mm. Som jag tänker så ska jag få upp en extra grupp (1x10A) i centralen som med EKLK (3x1,5) ska mata en belysning 60W och en 900W terassvärmare. Min skolfysik lärde mig att effekten = ström x spänning så teoretiskt skulle jag kunna använda mig av 2300 W på den gruppen eller hur. IP44 ska väl räcka när uttag och strömbrytare ska sitta på väggen inåt mot lägenheten.

Pärd^_^b
 
Det duger gott. Balkongen kanske t.o.m kan betraktas som torr vilket skulle medge lägre kapslingsklass, men med IP44 blir det inga diskussioner.
 
En inglasad balkong ÄR att betrakta som torrt utrymme, så här duger det som duger i ett bostadsrum.
 
Man kan väl öppna stora fönsterpartier? Rent teoretiskt kan det då bli ganska blött.;)
 
Rent teoretiskt kan det bli blött vart som helst i huset, det är det NORMALA som sätter ribban inte det onormala
 
Man får "känna efter" från fall till fall om man ska ha vanliga uttag eller kapslade. Och om ett uttag "kan tänkas användas för utomhusbruk" så ska den föregås av jordfelsbrytare även om den sitter inne i en inglasning.
 
När vi på firman renoverade ett hyres höghus körde vi ekk 3g 1,5 med ip44 uttag för att vara på säkra sidan.
 
Vem är reglerna satta för? Det är ni som bor där som kan skadas om det blir vatten på något uttag i lägenheten. Skulle kört på ip44 och eklk.
 
Och jag skulle aldrig använda IP44 i rum som klassas torra, onödigt säkerhetsmässigt, onödigt dyrt, onödigt klumpigt
 
elmont skrev:
Och jag skulle aldrig använda IP44 i rum som klassas torra, onödigt säkerhetsmässigt, onödigt dyrt, onödigt klumpigt
Jag håller med dig... Men jag har varit med om besiktningar när det klassar inglasadebalkonger som ikke torra utrymmen... De menar på kondens och annat...

Jag tror också att riksbyggen kräver IP44 på deras inglasadebalkonger...
 
Beställaren får ju naturligtvis beställa vad han vill ha, men att klassa ett utrymme godtyckligt ???????
 
elmont skrev:
Beställaren får ju naturligtvis beställa vad han vill ha, men att klassa ett utrymme godtyckligt ???????
Jag håller med dig... Bara berättar vad jag varit med om.
 
Inglasningen kan väl vara mer eller mindre tät. Kan nog tänka mig att man få se från fall till fall om det finns risk för fukt. Dessutom, all plast som är tänkt att sitta inomhus mår kanske inte så bra ute i kylan.
 
Bo.Siltberg skrev:
Dessutom, all plast som är tänkt att sitta inomhus mår kanske inte så bra ute i kylan.
Alla normala "elprylplaster" borde väl tåla kylan. Annars kan man väl inte ha dem i exempelvis en sommarstuga som kan vara djupfrusen under vintern. Möjligen att plasten kan bli extra spröd om man hanterar den när det är som kallast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.