Hej alla byggare.

har en altan som det nu är englas fönster, och en hel öppning till utgång, det jag vill göra nu är att sätta igen hål till en ytterdörr, och isolera, då jag började bräcka under fönsterna såg jag att det bara är 45 reglar utan isolering, vad tycker ni jag bör göra för att vinterbona utrymmet, min tanke är att total isolera dom tre väggarna för att senare flytta ut hallen och göra en tvättstuga av den, då vi inte har så mycke utrymme i badrummet.

Vad hade ni gjort, ge mig tips.

MVH Mike
 
okej.

Det jag vill ha svar på är hur tjock väggen ska va? vad ska jag ha för skydd(plast,vindpapp) i vilken ordning? det jag hade tänkt, 45+befintlig 45:a+95. jag har noll koll, men 185 borde räcka?

/Mike
 
Till nybyggen så rekomenderar man 300mm i dag. Men förra året så rekomenderade man 200mm.

Fast det är ju klart att det beror på vart man bor någonstanns. Är ju en viss skillnad mellan Skåne & lappland.

Taket där rekomenderar man 500mm i dag.. Och under golvet (plattan) så rekomenderar man 300mm.

Detta är ju som sagt var rekomendationer..

Men om du gör så som du tänker göra, så borde det väll räknas som en ut/tillbyggnad. Mao bygglov & grejer..
 
Jag bor i småland, utanför Alvesta.

Grejen är ju den att jag har en plåtlucka ner i golvet där jag kommer ner till ett litet utrymme på 1x1.5m där avloppet kommer och ingående vatten med vatten mätare. då måste jag isolera den först? isåfall hur mycket isolering behöver jag här?

Det som är kruxet är att i detta utrymme som går under huset, finns skälva golvet till huset, det jag inte vill är att om jag isolerar utrymmet är att mögel uppstår då jag ändrar i husets befintliga? detta är ett hus från -21. eller kan jag göra någon lösning med luckan? isolera den underifrån?


Tacksam för hjälp!

/Micke
 
Du har alltså en krypar grund.

Då bör du inte isolera så mycket det är korrekt. Kanske byta plåtluckan mot en i trä? dvs en som inte leder värme/kyla lika bra. Sen kan du ju isolera lite under kanske 45mm till att börja med, mesta värmen stiger ju ändå uppåt.

Sen måste man aldrig isolera. det gjorde man ju knappt förr. Men så frös man också.. Ska det bli boyta så bör man börja med taket. Minst 300mm ska du sattsa på. väggarna kanske 100-200mm. Golvet 45-100mm.. Till att börja med. Se upp så att rören i krypgrunden inte fryser.. en ute tempgivare där nere kanske kan vara bra första vintern då det är isolerat så man ser att det inte går under nollan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.