Vi kommer att inglasa vårt uterum så snart bygglovet är klart, men nu är frågan vilken firma som vi ska köpa dörrar av.

Har ni någon erfarenhet av dessa, vill ha skjutdörrar Uvärde ca2,2-2,5 (senhöst /tidig vår)?

Willabgarden- vi har köpt grund + stomme därifrån och sett på utställningen och det verkar bra.

Halle( www.halle.se)

solux (www.solux.se)

Har en kompis som köpt dörrar från Skånska byggvaror och är inte imponerad, därför tar vi inte dem.

Vi har fått offerter från Halle + Willabgarden och där är Halle dyrare med ca 1000kr än Willabgarden för lika stora dörrar, men där U-värdet är högre hos Halle 2,5 och Willabgarden 2,4.
 
Ta en titt på http://www.modeco.se/ enligt min husleverantör skulle de ha väldigt bra priser.
Jag har själv handlat där för några år sedan, men jag kommer inte ihåg hur priserna var.
Nu funderar vi på nytt uterum (annat hus denna gången) så vi har varit och tittat och tycker allt att det verkar vara bra partier de har.
 
Hej,

Vi har köpt en altan från Willab och är väldigt nöjda. Även vi har köpt grund,stomme, tak men även fönster. Det blev WT 75 då vi hade tänkt använda altanen året runt.

Willab har varit väldigt bra att ha ovh göra med och då jag aldrig byggt något tidigare i hela mitt liv fick jag mycket bra tips och hjälp från dom. Dom skickade bilder på moneringsmoment mm. Men det borde du redan märkt om du köpt resten där :)

Nu till skjutdörrarna, dom är gedigna och stabila, lätta att montera och glider väldigt bra. Det finns egentligen inte så mycket att säga förutom att vi är nöjda :) Fråga gärna om du har något du undrar över!

//Martin
 
Antar att er kompis har de enklare skjutdörrarna med delade rutor från skånska byggvaror, har ni kollat på deras nya serie Formata Excellent med hel ruta, betydligt kraftigare profiler med riktiga lås och energiglas. Finns i vitt och aluminium. Köpte dessa till mitt uterum och är helnöjd, Enkel montering, bra passform, klart prisvärda.

När det gäller U-värdet så stirra er inte blinda på dem, med så mycket glas i ett uterum blir isoleringen ändå kass, man måste upp till produkter med bruten köldbrygga, vanligtvis då med profiler av trä som inte leder värme lika bra som aluminium för att få någon isolering att tala om. Glas med värde uppåt 2,5 läcker värme som såll om man jämför med en dåligt isolerad vägg med 10 cm isolering som har ett U-värde på ungefär 0,5 W/m2K medan energieffektiva hus med 40 cm väggisolering har ett U-värde på 0,1.
 
  • excellent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi körde med Willabgarden -- WT55, 22 kvm uterum, har nästan fått allt på plats. Är ganska nöjd med kvaliteten. Vi hade 2 reklamationer att göra (var bla smuts/kondens mellan rutorna). Det bytte dom ut på nolltid, bara ringa dom så fixar dom.

Har gjort budgetvariant och isolerat med markisolering i bjälklaget under uterummet (samt fuktspärr), istället för att gjuta som den ordentliga bör göra. Räknar med att jag nästa år ska lägga ett snyggt träinnegolv i uterummet samt värma det så vi kan nyttja det i vart fall 9 månder på år. Med lite tur (och mycket kläder) går det året om... ;)
 
  • uterum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wt55: Snyggt uterum! Men jag har en fråga ang fönstret i hörnet, det är väl inte öppningsbart??
 
Dom brutna hörnen är inte öppningsbara i sin helhet. Dock finns vädringsfönster i överkant på hörnen som går att öppna.
 
Väldigt snyggt uterum med trädäck.Vi har precis beställt ett uterum WT55 från Willab och ska snart börja lägga trädäcket. Vad har ni lagt för virke? Är det samma inne i uterummet? Jag ser att ni har lagt brädorna åt olika håll. Vilket håll på brädorna rekommenderar ni?
 
Jag la det vanliga tryckade granen 120*28 åt olika håll för att bryta av lite. Totalt är altanen på dryga 85 kvm. Känns så tråkigt att köra samma över hela. :) Normalt är väl annars att bräderna följer parallellt med huset (tror jag dom flesta gör). Men det är ju smaksak. Om man ska göra en rektangulär yta så kan man ju välja att lägga dom rakt ut från huset och på så sätt slippa ifrån alla skarvar.

Det är samma virke inne i uterummet. Som jag nämnde tänkte jag dock lägga ett snyggt innegolv ovanpå detta nästa år. Så istället för att krångla med spånskivor eller liknande iår så valde jag att köra det tryckade över hela ytan.

För den intresserade kan jag meddela att jag byggde golvet helt "fristående" från uterummet, dvs om man i framtiden vill/behöver byta ut altangolvet som ligger oskyddat utomhus så går det att göra utan att man påverkar uterummet på nåt sätt (tex slipper man såga av några bräder, regla om osv). Möjligen överkurs kan någon tycka ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.