Jag har tänkte göra om badrummet (ca 3kvm) och rören till duschblandaren är ingjuta i vägg och golv från källaren.

Cirka 175mm är c-c nu och det verkar inte finnas. Så det sitter rätt så fula adaptrar för att få rätt c-c i dagsläget.

Finns det någon vettig lösning än att riva halva huset?
Jag killgissar att rören delar på sig i golvet/valvet till toa och handfat också.
 
Finns det inga snyggare adaptrar att köpa då? :)
 
Inte hittat det iaf :/

Tänkte om någon vet av blandare där dom inte syns på något vis eller blandare där det går att justera till större mått men verkar vara 150-160mm c-c isåfall :(
 
BirgitS
R robbah skrev:
Jag killgissar att rören delar på sig i golvet/valvet till toa och handfat också.
Menar du att det finns dolda rörkopplingar?
Det är ju inte bra och strider mot dagens branschregler.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det finns dolda rörkopplingar?
Det är ju inte bra och strider mot dagens branschregler.
Stämmer säkert att det finns ingjutna skarvar. Vet inte hur det ser ut mer än att det sticker ut rören från väggen nu.

är meningen att man ska bila ner huset om man ska renovera ett gammalt hus?
 
BirgitS
Beroende på hur gammalt huset är och om rören är bytta någon gång kan det ju vara dags för ett utbyte så att de inte spricker om några år. För då blir det väldigt tråkigt att behöva riva badrummet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R robbah skrev:
är meningen att man ska bila ner huset om man ska renovera ett gammalt hus?
Nej, man får ha lite sunt förnuft. Om rördragningen var tillåten enligt de då gällande branchreglerna så är den godkänd även i dag. Men samtidigt så är det ju bra att försöka få bort så många riskkonstruktioner som möjligt när man renoverar så länge det är praktiskt och ekonomiskt möjligt.
 
BirgitS
useless useless skrev:
Nej, man får ha lite sunt förnuft. Om rördragningen var tillåten enligt de då gällande branchreglerna så är den godkänd även i dag. Men samtidigt så är det ju bra att försöka få bort så många riskkonstruktioner som möjligt när man renoverar så länge det är praktiskt och ekonomiskt möjligt.
Om man inte ser till att badrummet blir godkänt enligt dagens branschregler så kommer väl försäkringsbolaget anse att badrummet inte är renoverat och därmed räkna åldersavdrag från när det byggdes/renoverades förra gången. Eller?
 
Nej, det blir en avvikelse på den specifika delen som inte uppfyller dagens krav. Om en eventuell skada beror på just den delen så kan man bli utan ersättning eller få den kraftigt reducerad.
Det är ju inget ovanligt att t ex värmerör kommer upp genom betongbjälklag i gamla badrum. Vid en renovering är det oftast orimligt dyrt att flytta på dom, men hela badrummet blir ju inte omöjligt att försäkra bara för det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har såna där som jag länkade till, har aldrig reagerat på att de skulle vara fula :thinking:
 
  • Väggmonterad synlig rörinstallation med iögonfallande metallrör och fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
robbah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.