Hej!

Först och främst en bild på helheten:

Under diskbänk med rör, mögel, sladd, smuts och en grå bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag tjöt vattenlarmet under diskhon och det visade sig läcka i rörböjen (se bild 2). Öppna änden fäster rören från diskho, men det är nedre delen som sitter mot det halvvita raka röret som läcker.
Hand håller smutsigt avloppsrör över diskho, diskborste i bakgrunden. Rörrengöring eller underhåll syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Endast några enstakar droppar hade droppat, men det blev direkt värre när jag ruckade lite på rören. Här ser jag dock inga svårigheter att byta till ett nytt rör och ny böj.

I andra änden av det raka röret sitter dock en till liknande rörböj som är "inne i väggen". Dvs svår att byta utan att riva kök och/eller intillliggande badrum.

Avloppsanslutning under diskbänk med synliga rör och skadad vägg, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till min fråga:

1. Kan jag gör något för att säkra rörböjen i väggen? Rören verkar vara gjorda i ABS. Kan jag fylla med silikon och sen trycka ihop? Något annat tätningsmedel?

2. Om ca 1 år planerar vi att renovera köket. Hur ska vi tänka kring avloppet då? Intill ligger som sagt badrummet. På bilden syns även hur vattnet kommer in i köket. Ska vi sätta dit ett nytt rör i gamla rörböjen (bild 3) och tuta och köra eller måste vi riva upp väggen och se vad vi hittar? med risk för att då behöver göra om badrummet också... något vi inte vill göra förrän 5-10 år.

Enormt tack för tips och vägledning!
 
BirgitS
Avloppsrör ska sitta fast så att de inte kan röra sig i förhållande till varandra, några exempel: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/sjalvfallsledningar/rorklammer/

Det är lämpligt att byta gamla rör i samband med renoveringar och kanske du kan byta rören i köket på ett sånt sätt att när det är dags att renovera badrummet så går det då att byta ut det som är under badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.