Har nyligen rivit ner kaklet i köket och upptäckte då att, (troligtvis föregående ägare, alternativt ägaren innan dem, är en bostadsrätt så har varit lite rotation på folk som bott i lägenheten), har gjort följande.

Bakom kakelplattorna ligger rör med fk kabel i, sedan så går dessa rör direkt till baksidan av utanpåliggande vägguttag, som det alltså har borrats rakt in i på baksidan och kabel har förts igenom där. Till saken för också att efter att ha följt rören mot centralen så kommer de ifrån en utanpåliggande kopplingsdosa och där kommer den också in på baksidan, (finns även en liten stump med en bit kuloledning som har spacklats in i väggen till en annan utanpåliggande kopplingsdosa som också går in på baksidan av kopplingsdosa nummer 2). Från den första utanpåliggande kopplingsdosa så går det därefter utanpåliggande kuloledning till diskbänksarmatur samt uttag till köksfläkt.

Kan detta verkligen vara godkänt??? :confused:

Eftersom jag nu har kaklet nerrivet så är det kanske läge att hitta en alternativ lösning (om ovanstående inte skulle vara godkänt dvs, men känns lite udda), innan jag sätter upp det nya kaklet.
 
Om röret slutar i höjd med väggens yta ock bakom uttaget är det helt ok, många uttag har i dag en utbrytningsanvisning på "baksidan" av uttaget. Det samma gäller även dosor, är kulon inspacklad mot en list/sockel och dyl är det helt ok, det viktiga är att man kan se att det ligger en kulo där, skulle den däremot vara infräst i en platta och överspacklad så att den inte syns blir det genast lite sämmre
 
Tackar för svaret, gjorde mig lite lugnare, var lite misstänksam eftersom det är 'vanliga' utanpåliggande vu som man bara har borrat upp ett hål o dragit igenom kabel i, men röret slutar i alla fall jäms med väggen, så verkar sjyst i sådana fall.

Ska dock be en elektriker att dra om kuloledningen och lägga denna i ett rör istället så att den kan bytas ut om något skulle hända, den ligger lite olämpligt tycker jag, eftersom den låg inspacklad från överkanten av kaklet, ner under kaklet och sedan upp längre bort, alltså inte mot någon list utan mitt på väggen, så syntes inte något överhuvud taget att det kunde ligga någon kabel där bakom kaklet innan jag rev ner det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.