Jag har kommit till kabeldragning för taklampan. Endast en liten fjuttig taklampa ska fräsas in i vår renoverade gillestuga. Bjälklaget är i betong.
Jag funderar på att fuska och endast spåra i putsen och klämma in en vanlig treledar-kabel och sedan putsa igen.

Vad talar emot detta? Jag vet att det är bättre att fräsa in VP-rör / slang, men det är ett riktigt skitjobb i taket.... Och jag vet att jag inte kan byta tråd. Men huset är från 50-talet och FK-tråden som ligger i rören är i mint-condition, så varför skulle jag vilja byta kabeln i taket undert de närmaste 50-åren?

/A
 
Om du vill fuska, varför frågar du? Skippa resten. Om du vill ha ett långsiktigt bra råd, läs vidare. Ansvar för vad du kan och kommer att göra är alltid bara du som kan ta. När det gäller fast egendom som du kanske säljer imorron på grund av orsaker som ingen av oss just nu kan förutse, bör du tänka lite längre än näsan räcker. Vill du hålla en rak stil som passar in i samhället med en bit ansver genteomt eftervärlden är det mitt högst personliga råd att du struntar i estetiken och lägger en korrekt utanpåliggande kabel eller biter ihop och fräser snyggt för en riktig kanal. Det kan vara ett mål att veta att eftervärlden kommer att säga att A var en jyssst typ.... Fler filosofer här som kan stötta mig?
 
Det finns annars kabel man får fräsa in i betongen utan rör om man vill det..

EKLK t.ex. tror jag får förläggas så (nu får någon elektriker gärna rätta mig om jag har fel), även om ett rör givetvis är bra mkt bättre...

 
Gör rätt eller gör inget alls !!!
Som rubriken säger är det INTE olagligt att förlägga EKK eller EKLK ingjuten, vad som däremot ÄR olagligt är att icke behörig utökar anläggningen.
Man blir minst sagt förbannad om man kommer till en anläggning där det är glada hemmafixare som gått från standard (det är bl.a  därför vi har restriktionerna)
Nu kanske du har tänkt att låta en elektriker göra detta, det vet inte jag....men det lät inte så ! ;)
 
Tackar för tillrättavisningarna, jagh köper alla argument! Arnes predikean satt fint!
Självklart ska en behörig elektriker koppla in all ny al. Jag gör grovjobbet och spårar rör och hål för dosor.
/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.