Jag bygger nytt med betongplatta på mark. Är det någon som lyckats bygga med hörnbrunn i ny platta? Det verkar som att brunnen måste placeras exakt i plan och höjd redan vi gjutningen. Det känns svårt att få till. Det finns ju `ännu inga väggar och betonggjutarna kliver omkring på armering med vibratorer under gjutningen. Överkant brunn ska ha samma höjd som färdigt tätskikt. Hur vet man det redan vid gjutningen?
 
K
Sätt den lite högre nu när du gjuter så att du med precision kan gjuta fall i rätt nivå med flytspackel?
 
K Kallebo skrev:
Sätt den lite högre nu när du gjuter så att du med precision kan gjuta fall i rätt nivå med flytspackel?
Ja, det är ju en variant att få den rätt i höjd, med risken att det blir onödigt mycket flytspackel vid tröskeln. Fortfarande måste brunnen ligga exakt rätt i läge och helt i våg.
 
K
När vi byggde så gjöt de lite lägre kring golvbrunnarna just för att vi inte skulle få det problemet...

Men jag spacklade ändå upp så mycket att jag fick köpa en förhöjningsring..
 
Vi gjöt med frigolitbitar där brunnarna skulle vara. Det kräver det finns justermån på avloppsrören och marginal för torktid för den extra gjutningen, men då kan man placera brunnen exakt när väggarna kommit på plats.
 
B Byggmarodören skrev:
Vi gjöt med frigolitbitar där brunnarna skulle vara. Det kräver det finns justermån på avloppsrören och marginal för torktid för den extra gjutningen, men då kan man placera brunnen exakt när väggarna kommit på plats.
Hur gjorde ni med armeringen i plattan? Tog ni bort den där ursparingen gjordes?
 
B BJohan skrev:
Hur gjorde ni med armeringen i plattan? Tog ni bort den där ursparingen gjordes?
Vi klippte bort ungefär lika mycket som hade behövts om golvbrunnen hade suttit på plats innan gjutningen. Det lämnade nån cm utstick på varje sida som gick vi tryckte in i frigoliten. Det är inte fel med fäste när man gör den andra gjutningen... Är armeringen ivägen är det enkelt klippa bort lite till när man väl ska montera golvbrunnen.
Det är nästan en förutsättning att golvbrunnen har anslutning nedåt, inte sidoanslutning för att kunna eftermontera.
Viktigt att frigoliten fästas ordentligt så den inte flyttar sig/flyter upp under gjutningen (och se till skydda avloppsrör under så de inte blir ingjuta så de inte går komma åt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.