Finns ju en väldig massa idéer kring detta ämne. Nu vore det intressant att höra från er som har det så här, hur ni tycker det fungerar, om ni har stött på några problem, hur ni har lagt det osv, osv.

Det jag undrar över är inte laminat eller lamellgolv utan massiva!
 
Ingen som har några erfarenheter att delge?
 
Efter att ha jobbat mycket med (massivt)trä så vet jag att det krymper, sväller och spricker med värme- kyla och torrt-fuktigt. Låter man golvet röra sig och inte försöker tvinga fast golver mot underlaget kan det gå.

Protte
 
Jag har kollat ett massivt trägolv som har golvvärme. En familj vi känner och var hemma hos hade lagt det i utbyggnadsdelen i sin villa. Jag vet inte hur grunden är konstruerad (plintar? platta? etc) men har för mej att plankorna inte är fästa utan det är lagt som ett flytande golv. Det enda vi diskuterade och konstaterade var att det värmde mycket bättre än vad som förväntats utifrån de experter som var tillfrågade innan och som avrådde. Det som ansågs negativt var att trä leder värme för dåligt för att systemet skulle orka värma rummet då det var runt 5 m i takhöjd.
 
Någon som själv har ett massivt trägolv på platta som kan berätta hur det är lagt, hur det fungerar, rörelser etc, etc?
 
Ser på Dala Flodas hemsida att de rekommenderar en konstruktion: platta, plast, grålumpapp, 10 mm plywood, grålumpapp och slutligen brädgolvet som skruvas i plywooden.
Ställer mig bara något undrande till denna konstruktionen huruvida detta fungerar i verkligheten? Vad tror ni?

Lägga brädgolvet helt flytande med lim är jag också rädd för att göra med tanke på att golvet rör sig med årstiderna och att limet kanske spricker?
 
Limmet spricker INTE, spricker det så spricker det bredvid limfogen. Man kan få problem att brädorna vill kupa sig och spricker pga av det. Om man inte fäster golvet vid underlaget finns ingen kraft som vill spräcka virket.

Skruvar man mot en plywood så måste man ha springor mellan brädorna.
Är virket för torrt när man lägger in det så kommer det att bukta upp när trät sväller. Torkar virket däremot efter inläggningen så blir det springor.

Ett flytande kommer naturligtvis att röra sig och det måste finnas rörelsemån, tjocka golvsocklar är väl att rekommendera och att man måste under några år hålla ett öga på att golvet inte går mot väggen.

Protte
 
Så du tror att limma är den bästa lösningen?
 
Som sagt limmet spricker inte, men brädorna så fort dom sitter fast pga tex en tung möbel. Det handlar om flera % som golvet sväller/krymper. En % på 3 m bredd blir 3 cm, 2% blir 6 cm! Men längden påverkas marginellt.
 
Ok, så hur gör man läggningen på bästa sätt? Någon som har idéer?
 
Renoverar sovrummet. Har platta på mark. Gjuter med EPS-Cement ca 9cm och sedan lägger vi vattenburen golvvärme.

2 Frågor.

1. Vad skall jag gjuta in golvvärmen med? Flytspackel, Snabbcement eller annat? Det rör sig om minst 5cm totalt ovanpå EPS-Cementen.

2. Vad skall jag lägga ovan på det "färdiga" golvet innan jag lägger laminatgolv. Laminatet är ca 1 cm. Behöver jag lägga plywood. Behöver jag plast. Vad skall jag använda för ljudisolering/steg dämpning?

Skulle uppskatta hjälp och råd här.
/Kjell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.