Diskuterade före gjutjobbet med deras snickare att de skulle gjuta till samma nivå som resten av husets undergolv. Fick lite extra om man säger så.

IMG_20150412_135304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag rev ut allt ner till källarvalvet. Firman isolerade, armerade och gjöt. SKB betong, som fått flytspacklas en vända men jag tror det får bättra på en andra gång också.

Kostnad material 13 600
Arbete före rot 16 400

Arbetsledaren kommer i övermorgon och ska kolla på flytspacklingen, jag har inte nämnt nivåskillnaden mer än att "det blev lite stor skillnad".
Han att flytspacklingen bygger men det är ju 2cm ändå.
Och att de var tvungna att gjuta en viss tjocklek för att betongen skulle bli tillräckligt tjock (varför inte isolera tunnare isåfall).
Jag misstänker att de klantat sig med golvvärmeslangarna på något vis och blev tvungna att fylla på mer men det går ju inte att veta. Det har ju inte blivit som beställt iallafall.

Ska jag slippa en nivåskillnad får jag lägga dubbla undergolv. Då får jag istället nivåskillnaden in till sovrummet istället där vi inte tänkt sätta golvvärme än på några år. En av anledningarna till att jag lejde gjutning var att inte bygga på golvhöjden...

Vad är rimlig ersättning/prisavdrag? Fakturan är betald men det finns ju konsumentrådgivning.
 
C
Svårt att få helhetperspektivet men det ser väldigt skumt ut överhuvud taget. Ojämnt spacklat, mycket märkligt kantavslut både på platta och spackel, massa veckad plast och vad är det för mojs mellan plattan och flytspacklet?
 
Det ojämna är plasten som legat runt ett hörn och mot en del fogskum som tätat vattenrören genom gjutformen/kantavslutet.

Allt det här hamnar ju under övergolv och bakom gips så det kvittar ju.

Mojset är rester av avstängningslist
 
C
OK, man får hoppas att resten av golvet ser bättre ut :)
Men angående ersättning/prisavdrag är ju utgångspunkten att du skall ersättas för de (rimliga) extrakostnader som felet orsakar dig. Dvs. kostnaden att höja resten av golvet eller vad nu lämplig åtgärd kan vara.
 
Jo pris för extra gles på åsarna är ju inte så farligt, eller att lägga ett spårat spångolv direkt på undergolvet.
Men i sovrummet hade vi inte tänkt sätta golvvärme än, hur prissätter man nivåskillnad mellan rummen liksom :/
 
C
Å andra sidan hade du väl fått omvänd nivåskillnad i sovrummet den dag du hade satt golvvärme där, så det kanske går på ett ut? Så det kanske är rimligt att räkna utifrån att höja undergolvet (inkl. arbete förstås), om inte firman har något bättre förslag. Och se det som ett incitament att lägga golvvärmen i sovrummet :)
 
Vi har tagit ut golvåsarna så betongarna hade 14cm att spela på. Golvvärme blir det nog i alla rum tids nog, vi ville nå samma nivå för att kunna ersätta undergolven med golvvärme rum för rum.

Hade gärna gjort det för att jag själv velat, inte för att hantverkare gjort vad de nu gjort
 
Imorse var han förbi.

Att det är en 2mm grop i flytspackley ca 2 dm2 föreslog han att jag skulle sätta fler lager foam innan jag lägger golvet.

Angående höjdskillnaden sa han att det är så svårt att pricka höjden, tror jag inte riktigt på.

Han påpekade att det blev så fint och jämnt med flytspacklet, varpå jag frågade varför de inte slipat som de sa. Tydligen hade det kommit upp en golvvärmeslang som hamnat högt upp så de ville inte riskera att slipa i den... Den troliga anledningen till att de gjöt 2cm tjockare.

Han föreslog att de kunde slipa ner kanten men jag vägrar en kant i korridoren att bli påmind om detta.

IMG_20150415_173945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag känner att jag minst vill ha 5000 tillbaka. Det att jämföra med vad en gubbe kostar honom en förmiddag att slipa kanten, inkl hyrmaskin och slitage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.