Hej,

Har ett rum på 24 m2 i källarplan (intill pannrum) som vi kommer lägga in ingjuten vattenburen golvvärme i.

Som det ser ut så byggs det i följande "lager"
* ca 30 cm cellplastisolering mot bottenplattan
* Armering
* 2 golvvärme slingor
* Ingjutning
* Flytspackel
* Åldersbeständig plastfolie & Lumppapp
* Trälamell golv
* Shunt, cirkpump etc.

Koppling sker mot befintligt system.

Tre frågor:
* Är 16 mm rör underdimensionerat eller okej, finns det fördelar/nackdelar att köra 20mm rör istället?
* Hur lång tid bör man vänta efter ingjutning/flytspackling för att det skall torka ut ordentligt innan golvet läggs?
* Vad bör jag tänka på att få med i offerten (provtryckning.. etc)

/Salt
 
Har för mig att åtminstonde med Roth system så kan man ha ca 15-16 kvm per slinga med 16mm. Med 20 mm så kan du ha större yta, men jag är osäker på om du skulle kunna klara hela rummet med en slinga ialla fall.

Om du gjuter med flytspackel så kan du lägga golvet ovanpå ganska direkt, ev. redan dagen därpå, läs på förpackningen. Om du gjuter med betong (avsevärt billigare) så får du vänta länge, minst en månad, ev 3-4 månader.

Offerten: Bestäm dig för vilket regler system du vill ha, trådlösa termostater kanske? Ev. även vilket fabrikat på fördelare och ev. shuntgrupp. Det skiljer väldigt mycket i pris mellan ex. uponor shuntgrupp och de billigare man hittar på nätet, vet inte om det finns kvalitetsskillnad som motsvarar priset. men troligen helt fel att rakt av jämföra oferter med mäkesvaror mot en med "no name brand" prylar.

Kolla också på faktisk konstruktion de tänker sig, fabrikat och typ av flytspackel, armeringsnät? Det finns gott om hantverkare som påstår att armering ej behövs trots att tillverkarna tydligt specar att det skall armeras. Även tvärtom, hantverkare som envisas med att armera även där tillverkaren anger att det är onödigt.
 
OM du inte ska bygga badrum med fall till brunnar etc så borde du klara dig utan spackel. Jag har själv gjort ett liknande projekt i min källare (dock badrum) och använde då glasfiberarmerad självutjämnande betong. Det blev riktigt, riktigt bra och flytspackel blir då bara en onödig kostnad. Om du ändå behöver flytspackla ovan betongen behöver du absolut ingen armering till själva flytspacklet.

Golvvärmen jag använde var LK 16 mm och sattes fast i skenor vilket var toksmidigt. Det tog bara ett par timmar att ensam fixa slingorna och vad jag märkt fungerar det ypperligt.

Hur länge du behöver vänt har hempularen svarat bra på. Vill du vara riktigt säker så hyr en fuktmätare. Golvleverantören torde veta vilken RH som måste understigas.
 
Toppen tack för era svaren då känns det som jag har ganska bra koll på läget.
Bli två slingor 16mm rör och så får det torka 1 månad efter gjutning.

Vad mer bör jag tänka på att få in i offerten då som jag kan ha förbisett.

Provtryckning etc?
 
Provtryckning bör absolut ingå. Jag har iofs gjort allt själv så jag vet inte vad som ingår egentligen. När jag gjöt hade jag redan fyllt slingor och provkört systemet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.