Hej!

Har fått en vägg nedtagen och avväxlad med en HEA12 stålbalk av byggfirma.
När ingipsningen nu är klar ser balken i taket gigantisk ut, typ nått som borde sitta i en industrilokal. Nu mäter balken +gips 20 cm i höjd och 24 cm i bredd.
Tänkte klaga hos byggaren men undrar om någon annan har erfarenhet? Vilka dimensioner har ni fått på ingipsade HEA12 balkar?
 
Låter som dom byggt lådan med träreglar.
Vet du om det är brandkrav på inklädnaden? Annars är det bara bygga med LP50 profiler så bygger det minimalt. Det går även att limma gipsen direkt på stålet om du så önskar.
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Låter som dom byggt lådan med träreglar.
Vet du om det är brandkrav på inklädnaden? Annars är det bara bygga med LP50 profiler så bygger det minimalt. Det går även att limma gipsen direkt på stålet om du så önskar.
Jag skulle inte tro att det är brandkrav. Det är en vanlig villa och vanlig stålbalk. De har inte använt brandgips tex så jag ser ingen anledning till att det skulle finnas specifika brandregler. Tack för tipset, ska säga det till byggaren!
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Låter som dom byggt lådan med träreglar.
Vet du om det är brandkrav på inklädnaden? Annars är det bara bygga med LP50 profiler så bygger det minimalt. Det går även att limma gipsen direkt på stålet om du så önskar.
Och ja, dom har använt 45 mm träreglar så jag gissar att det är därför den blivit dubbelt upp i storlek.
 
samovar
S Sophia Jönsson skrev:
Jag skulle inte tro att det är brandkrav. Det är en vanlig villa och vanlig stålbalk. De har inte använt brandgips tex så jag ser ingen anledning till att det skulle finnas specifika brandregler. Tack för tipset, ska säga det till byggaren!
Vi avväxlade en bärande vägg i våras och då var brandkravet El30. Vi valde brandgips då det räckte med ett lager för el30, alternativet var att måla balken med branskyddsfärg eller dubbel vanlig gips. Dvs man måste inte använda brandgips för att uppfylla kraven men de bygger på mindre.
 
samovar samovar skrev:
Vi avväxlade en bärande vägg i våras och då var brandkravet El30. Vi valde brandgips då det räckte med ett lager för el30, alternativet var att måla balken med branskyddsfärg eller dubbel vanlig gips. Dvs man måste inte använda brandgips för att uppfylla kraven men de bygger på mindre.
samovar samovar skrev:
Vi avväxlade en bärande vägg i våras och då var brandkravet El30. Vi valde brandgips då det räckte med ett lager för el30, alternativet var att måla balken med branskyddsfärg eller dubbel vanlig gips. Dvs man måste inte använda brandgips för att uppfylla kraven men de bygger på mindre.
hur visste ni att det var brandkrav? Enligt det jag har kunnat läsa mig till så är det inget brandkrav i enfamiljshus efter som det räknas som en brandcell. Frågade byggarna och de hade använt vanligt gips. Tror bara de har använt ett lager vanligt gips.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Låter som dom byggt lådan med träreglar.
Vet du om det är brandkrav på inklädnaden? Annars är det bara bygga med LP50 profiler så bygger det minimalt. Det går även att limma gipsen direkt på stålet om du så önskar.
@Matti_75 byggare säger att lp50 profiler endast kommer ge 1,5 cm smalare på varje sida, total 21 cm bred då på en hea12. Vad tänker du?
 
Om han redan gipsat taket så får han fästa skenan i balken istället. Finns speciella clips eller så skjuta fast dom eller skruva.
Ser man bara att roblem så får man problem. Ser man lösningar så är världen enorm.
Du kan ju gissa vilken typ v du har att göra med. ”Så här har jag alltid gjort”
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
samovar
Jag minns helt ärligt inte var jag fick det om brandkrav (det var inte helt lätt och vår byggare visste inte heller säkert) men jag har för mig att det handlade om just bärande konstruktioner, inte brandspridning som brandcellerna är till för och att man ska ha tid för utrymning.

För egen del ville vi klä in balken i gips oavsett och att då använda brandgips som uppfyllde det kravet var det marginell skillnad i tjocklek på.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Låter som dom byggt lådan med träreglar.
Vet du om det är brandkrav på inklädnaden? Annars är det bara bygga med LP50 profiler så bygger det minimalt. Det går även att limma gipsen direkt på stålet om du så önskar.
Det lär lätt vara RE30 krav på en järnbalk i ett enfamiljshus. 2 lager gips eller 1 lager protect F gips. Men som Matti säger det går att göra så det bygger ett par mm mer än skivdjupet 26 eller 15 mm. Eller brandmåla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.