Hej, bor i stockholm ett Ljungby smålandsvillan med inredd övervåning. Huset är 2 år gammalt och nu har vi inget vatten i badrummet, upptäckte det i morse.
Vi inredde övervåningen när huset byggdes, det har hittills aldrig frusit eller varit problem. Vad kan det vara? O
ch är det nån som vet hur man stänger av vattnet till övervåningen? Skulle vara bra att stänga av ifall det är en vattenläcka. Nån som har ideer?
Tackar på förhand
 
Stäng alla kranar och kolla sedan på vattenmätaren.....
 
Har precis kollat det, verkar ok. Vattenmätaren står stilla.
 
Lär ju ha frusit. Kolla ritningar och se om vattnet går i nån yttervägg och försök värma den väggen med värmefläkt kupevärmare eller liknande. Höj värmen i det rummet eller i hela huset om du är desperat.
 
Kopplingarna från nedervåning till övervåning hittar du bakom luckan med lås, i vårt fall i ett Kalmar sitter den i tvättstugan. Den andra luckan, utan lås är till för värmesystemet. Du kan ju börja där för att lista ut vart ledningarna går.
 
Tack för svaren! Hade inte räknat med att vattenledningar skulle fyrsa i ett nybyggt hus med nya energikraven, känns inte helt kul. Har varit kallt -15 -20 , men det är ju inte jättekallt direkt. Känns inte som nåt akut, får avvakta. Vi har ca 21-22 grader i hela huset, det borde räcka kan man tycka.
 
Du menar luckan närmast vattenmätaren? Har två likadan luckor i tvättstugan
 
Läste inte tillräckligt noga... ska kolla
 
Det slog mig precis, det är inte nån klåfingrig som har hittat ett par ballofixventiler i badrummet och vridit på dessa?
 
Tror inte det, eftersom duschen har inga såna kopplingar, rören direkt från väggen.
 
Högerlucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Misstänker att du menar den här luckan? Den var längst till höger och under den en liten ventil, gissar att det är för att ev. vattenläcka ska upptäckas. kan inte se vilken som går till övervåningen. Är det normalt att vattenledning ska frysa på nybyggt hus?
 
Förra vintern fick företaget där jag jobbar öppna upp vägg och tak på två Småladsvillor och göra om rördragning och isolering pga en mycket dålig konstruktion/utförande när det gällde att klara kylan. Smålandsvillan (som lejde in oss) hade som kommentar att det var ovanligt kallt, medan vi och kunderna ansåg att det inte skulle spela någon roll hur kallt det blev när man köper ett hus avsett för att fungera i Sverige.
 
Det låter inte lovande. -15 -20 är ju inte speciellt kallt i sverige, hade förstått om det varit ner åt -30 -40 grader. Fick kunderna betala eller gällde nån form av garanti? Har precis gjort 2-års besiktning.
 
Mitt vatten har varit fruset till kök/diskmaskin och litet badrum i över 1 vecka. Jag väntar på att det ska bli 2 grader + så man kan börja diska normalt igen, så är det att bo i gammalt hus :D
Låter väldigt märkligt att det ska frysa i ett nytt hus, rörmokaren bör skämmas.
Konstigt att det är bägge två rör som frysit, värme och kallvatten.

Men kör med hårfön eller kupevärmare in i hålet och se om det hjälper, öppna kranen lite försiktigt, för så fort det börjat rinna/droppa så kommer eventuell ispropp att släppa, men håll koll. :)
 
Inte kul att vara utan vatten. Det var det som var lite vitsen med nybyggt, komma ifrån en del problem :) trodde jag. Kan hålla med om att det är konstigt att varken varm eller kallvatten finns. Vattenmätaren verkar lugn, så det känns bra. Vet inte annars vad det kan vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.