OK, uppmärksammade igår att inget vatten kommer ut ur kran/dusch/toalett på övervåning badrum. Har nu idag haft på bastun (med igång från badrummet) på med öppen dörr så hela badrummet har varit varmt. Dessutom golvvärmen på. Kranarna har fått vara på en stund trots detta kommer inget vatten ut.

Snedtak på huset längs badrummet och rören (som är inbyggda) ligger förmodligen längs med kattvinden?

- Någon som har nått tips på vad jag kan göra här då jag inte fysiskt kan se rören?

- Vad kan en rörmockare göra förutom att ta håll i väggen?

- Hur länge kan röret vara fryst utan att detta riskerar att bli läckage/sprängt rör?

Huset är från tidigt 2000, Stockholm (senaste dagarna 15-18 minus)
 
  • Wow
Myrstacken
  • Laddar…
Det borde tina snart nu har du bara runt -1 ute.

Finns alltid en risk att rören spricker vid frysning, de ska inte dras i yttervägg. Men det är svårt att påverka nu. Har du nån ingång till kattvinden?
 
Ligger rören i ytterväggarna i ett hus byggt 2000 ?
 
T Tiger79 skrev:
Det borde tina snart nu har du bara runt -1 ute.

Finns alltid en risk att rören spricker vid frysning, de ska inte dras i yttervägg. Men det är svårt att påverka nu. Har du nån ingång till kattvinden?
Grejen är den att jag inte vet var rören är pga att de är inbyggda. Men gissar att rören ligger knasigt pga snedtaket och att vattnet de facto inte kommer ur. Har inget sätt att komma åt rören alls.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ligger rören i ytterväggarna i ett hus byggt 2000 ?
Min gissning är att åtminstone någon del ligger nära annars borde det ju inte rören ha frusit, detta gäller en villa med permanent boende.
 
Jag gissar att gamla ägarna har inrett övervåningen själv?
 
T Tiger79 skrev:
Jag gissar att gamla ägarna har inrett övervåningen själv?
Helt riktigt .... :(
 
Det hjälper inte dig men då har de inte följt reglerna eller standarden. Sitter blandarna mot väggen med snedtak?
 
jag hade gjort om och gjort rätt. Eller iallfall utrett vad som krävs. Har svårt att se att försäkringsbolag ersätter en vattenskada = drygt för en själv samt sänker värdet vid en ev. försäljning.

Tempen kommer hålla sig runt 0án många dagar nu så troligen kommer isen släppa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.