Har hus där jag tar vatten från en källa som ligger en bit bort från huset. Vattnet pumpar jag upp med en robota pumpautomat, vilken står i pannrummet tillsammans med hydrofor osv.

Igår så försvann vårt vatten plötsligt, vilket aldrig hänt under de 3 år som jag bott här. Det har inte regnat så mycket och vatten nivåerna verkar inte så höga, så jag misstänker att jag bara gjort av med för mycket vatten. Var och kollade idag och det är vatten upp till slangen i alla fall (vet ej om det var så igår då källan ligger dåligt till, inget ställe man går till på kvällen..)

Problemet är att jag nu inte får något vatten längre. Har fyllt upp pumpen flera gånger, men det händer inte så mycket mer än att jag får upp trycket lite, sen låter det som att pumpen "går på tomgång" eller vad man ska säga.

Kan det vara så att det bara är luft i slangen/röret från källan och det är detta som ställer till det? Eller vad kan det annars vara?
 
Välkommen till forumet!

I änden på slangen som går ner i källan bör det sitta en backventil. Kolla så den inte fastnat i öppet läge eller att det kommit in skräp i den.
 
  • Gilla
Tommor
  • Laddar…
andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

I änden på slangen som går ner i källan bör det sitta en backventil. Kolla så den inte fastnat i öppet läge eller att det kommit in skräp i den.
Tack så mycket!

Efter ha slitit upp främre delen av ledningen ner i källan så upptäckte vi att utformningen av backventil och "sil" är väldigt lång och missvisande. Det är nämligen för lite vatten i källan just nu, men kollar man uppifrån så ser det ut som att vattnet räcker.
 
Nytt problem!

Har fått fram vatten osv, men nu låter det som att vattnet "rinner tillbaka" när önskat tryck uppnåtts och trycket faller som en sten och så startar pumpen igen. Det verkar inte som att det är fel på backventilen nere vid vår källa eftersom det är vatten i ledningen (det går uppåt fram till huset, men precis när ledningen kommer in i huset så lutar det neråt mot pumpen sista metrarna). Men frågan är, och jag har googlat runt utan att få svar, kan det finnas det backventil i pumpen? Det är en pumpautomat från Robota.
 
Hemmakatten
Ring till Robotas huvudkontor och huvudserviceverkstad i Täby, Stockholm, 08-630 08 90. Robota har varit oerhört hjälpsamma, och kunniga, när vi haft problem med vår pump.
 
Får göra det på måndag.
Jo, jag tycker också de varit hjälpsamma tidigare när vi hade problem med vår gamla pump. De ringde t.o.m upp efter några dagar och frågade om deras tips hade fungerat =)
 
Göran.W
Det är troligen fel på backventilen i ån eftersom vattnet rinner tillbaka.
Anledningen till att det inte blir luft i ledningen är att pumpen startar innan trycket är helt borta.
Stänger du av pumpen borde allt vatten försvinna så bör du få luft i ledningen.
Det är inte helt ovanligt det finns backventiler i pumpar och då ser man dom på sugsidan, dock brukar kvalitén på dom vara värdelösa.
 
Det verkar inte som att allt vatten försvinner ner till källan, för det verkar finnas vatten i ledningen även om pumpen är helt avstängd. Jag säger "verkar" för jag är inte 100%, men när pumpen stängs av så hör man tydligt att det rinner tillbaka vatten genom pumpen och det finns vatten i pumpen vid påfyllnings-skruv-grejen (kommer inte på vad den heter..). Startar jag upp pumpen så får vi vatten direkt så det är därför som jag misstänker att det kan finnas en backventil i pumpen som inte vill samma sak som jag, men att backventilen nere i källan fungerar.
 
Göran.W
Den ventilen som sitter i ån kan iaf inte funka som den ska.
Sätt bara en backventil direkt på pumpen så ska det lösa problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.