Har sökt på forumet men hittar ingen lösning på mitt problem.
Har ett gammalt hus med vedpanna och vattenradiatorer som stått helt utkylt över jul o nyår (glykol i elementen). Nu blir inte två av fem element på bottenvåningen varma. Det är gamla slottsvred på dem så kan vara det som kärvar. Jag kan klara mig utan dem tillsvidare.
Däremot är det värre på övervåningen. Ett element har fått en mindre läcka undertill. Vet inte om det började läcka när jag nu började elda och satte igång cirkulationspumpen, eller om det hänt i mellandagarna när jag inte var här. Ett antal liter glykol hade iallafall runnit ut innan jag upptäckte det. Är nu avstängt, och kan också leva med detta tills vidare.
Men till elementet i sovrummet på ovanvåningen kommer det inte fram något vatten alls. Trodde insatsen eller själva packboxen i ventilen kärvade men insåg till slut att det inte kommer fram något vatten alls i röret.
Jag har fyllt på mer vatten i systemet, kanske 20 liter, vågade inte mer, men det hjälper inte.
Det är ett öppet system med expansionskärl på vinden. Ingen manometer finnes heller så jag kan kolla trycket. Har också luftat samtliga.
Vedpannan är bara för värmen, ej dricksvattnet.
Vad är felet?
Hjälp!:cry:
 
  • En gammaldags vit element framför ett fönster, med blommigt tapet, i ett rum med patina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det vatten eller luft när du luftar? Är det i så fall tryck eller bara rinner det?

Vi hade en läcka på ett av våra element och trycket var 0.
 
S Småbrukaren skrev:
Kommer det vatten eller luft när du luftar? Är det i så fall tryck eller bara rinner det?

Vi hade en läcka på ett av våra element och trycket var 0.
Kommer ingenting i elementet i sovrummet. Det är tomt. I de andra var det lite luft som jag har släppt ut.
 
Jag gissar att du har 0 tryck. Hålet på vårt element var inte mer än 1mm.
 
  • Gilla
Jan - Åke
  • Laddar…
Värmekamera kanske du kan hyra? Så ser du eventuellt var pannvattnet tar vägen.
 
  • Gilla
Jan - Åke
  • Laddar…
Du skriver att du har ett öppet värmesystem. Då måste du fylla på vatten tills det rinner ur ett rör bredvid där du fyller på. Detta bredvid kan vara på andra sidan i pannrummet så du får leta.
Mvh
Tony
 
  • Gilla
Jan - Åke och 1 till
  • Laddar…
T Turbin skrev:
Du skriver att du har ett öppet värmesystem. Då måste du fylla på vatten tills det rinner ur ett rör bredvid där du fyller på. Detta bredvid kan vara på andra sidan i pannrummet så du får leta.
Mvh
Tony
skvallerröret? Brukar finnas i närheten av en golvbrunn i källaren.
 
  • Gilla
Turbin
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
skvallerröret? Brukar finnas i närheten av en golvbrunn i källaren.
Det är ett öppet system så mitt ”skvallerrör” är kopplat till expansionskärlet på vinden.
 
Yes. Vi hade ett sådant system innan i huset. Men det var bortkopplat när vi flyttade in. Rören var dock kvar. Fan vad jag funderade vad de två rören gick någonstans. Och så skönt att kapa dem det var!
 
Läst att många använder dem att dra el eller ethernet i men det var aldrig aktuellt.
 
Nu har jag pluggat elementet med läckan. Fyllt på mycket mer vatten. Luftat alla element. Och det hjälpte. Nu kommer det vatten när man luftar i sovrummet. Men ingen värme. Ventilen är trimmad och fin, så jag misstänker att gammal skit har satt sig i botten så det inte blir nån cirkulation. Är det en rimlig förklaring?
 
När vi plockade ner våra radiatorer av samma modell för målning hände vi ut en deciliter med smulor så visst finns det skit som kan sätta igen.
 
  • Gilla
Jan - Åke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.