Har köpt ett sommartorp med indraget vatten från djupborrad brunn (40 m). Förra helgen kom det plötsligt inget vatten i kranarna, och nu vet jag inte hur jag ska börja ta itu med felsökningen. Jag skulle vilja veta om det är något jag kan göra själv innan jag tar dit någon hantverkare, och vilken slags hantverkare jag ska anlita. Anläggningen är en Debe sänkpump 4", och en Well-X-trol tryckvattenbehållare (är detta samma sak som hydrofor?), 18 l. Sedan jag tog över huset för två år sedan så har vattnet i kranarna pulserat och pumpen slått till och från ofta. Jag förstår nu (efter intensivt surfande bl a på detta forum)att jag skulle uppfattat detta som ett varningstecken, men jag är helt novis på såna här saker. Inser också (nu)att trycktanken kräver ett visst underhåll, dvs kolla och justera trycket regelbundet. Jag har inte gjort detta någon gång, och eftersom förra ägarna inte gav några sådana instruktioner så tror jag inte att det blivit gjort under deras tid heller. Jag tror pumpen är installerad på 80-talet - hur lång livslängd har en sådan pump? Eller kan det räcka med att byta ut/justera tryckvattenbehållaren (eller har den gått sönder pga misskötseln)? Ska jag kanske kontakta elektriker först, för att kolla så det inte är något elektriskt fel? Tacksam för minsta vägledning i hur jag går vidare!
 
Själva trycktanken har i princip oändlig livslängd.Det enda är väl om den utsätts för extremt korrosivt vatten så kan den rosta. Men den kräver en viss tillsyn. Den innehåller inte bara vatten utan också luft. Den här luften fungerar som en fjäder, den komprimeras när pumpen går och trycker sedan ut vattnet i ledningen. Den här luften försvinner alltid efterhand, så man måste regelbundet fylla på. Symptomet på för lite luft är just att pumpen slår till och från med allt kortare intervaller.
Har man tur är tanken försedd med en luftnippel, en sån som sitter på bildäck. Då kan man blåsa i ny luft med en kompressor. Annars får man fylla på något annat sätt, som att stänga av pumpen och tömma tanken.
Så det är sannolikt inget fel på din tank, men den behöver säkert fyllas på med luft.
Hur ska du nu felsöka? Ett tänkbart fel är att tryckströmbrytaren har slagit till och från i sånt tempo att den gått sönder.
 
Tack för din förklaring, ska kolla efter en nippel på tanken. Kan den sitta under den svarta plastrundeln som syns på bild? Skickar en länk till bilder jag tagit:

MyPix.se - Digitalfotografiernas Grand Hotel

Ursäkta totala dummyfrågor, men vilken är tryckströmbrytaren? Tog en del kort, vill gärna fatta åtminstone det mest primära... Det sitter två strömbrytare på väggen inne i toarummet där trycktanken och varmvattenberedaren finns. Sedan sitter det en box på vinden som nog heter startbox. Finns det en strömbrytare även i denna? Det missade jag i så fall att kolla.
Jag har provat att stänga av pumpen och tömt ut vatten nertill på trycktanken. Det kom bara lite vatten och när jag satte på strömbrytaren igen, så var det fortfarande helt tyst och dött, inget hände.
Jag har kollat alla "vanliga" proppar i huset, har inga problem med elen i övrigt.
 
Tryckströmbrytaren är den som ser ut att vara fylld med brunt vatten på dina bilder!!!!!

Bryt strömmen till anläggningen och kalla på en elektiker.
 
Skötselanvisningen för hydropressen (det är inte hydrofor) står klart och tydligt på den blå hydropressen. Det bruna i tryckströmbrytaren ser inte bra ut.

När du ska fylla hydropressen med luft kan den ha fastnat helt hoptryckt och kan behöva lite milt våld med en pinne genom bilventilen (sitter under den svarta plutten, skruvas lös)(skruva ur ventilen med en ventilurskruvare). Växelvis att trycka och blåsa med tryckluft.

Symtomen med massor av starter kan ha tagit livet av pumpen. Eller tryckströmbrytaren.

Prototypen
 
Ojdå, är det den som är tryckströmbrytaren. Det stämmer som du skriver att det är rostfärgat vatten i botten på den. Jag har haft strömmen (till anläggningen) avstängd sedan problemet uppstod - tur, för det känns ju farligt! Tack för att du noterade detta, nu ringer jag efter elektriker!
 
Vilan skrev:
Ojdå, är det den som är tryckströmbrytaren. Det stämmer som du skriver att det är rostfärgat vatten i botten på den. Jag har haft strömmen (till anläggningen) avstängd sedan problemet uppstod - tur, för det känns ju farligt! Tack för att du noterade detta, nu ringer jag efter elektriker!
Elektrikern bör väl komma sist i åtgärdskedjan. Först måste du ju fixa det mekaniska (felsökningen kan iofs behöva fungerande el). Annars har elektrikern inte något att jobba med. Det är ju t.ex. ganska uppenbart att du har fel på tryckströmbrytaren. Den bör monteras loss för granskning, eventuellt bytas.

//Micke - som just nu själv har lite för mycket luftläckageproblem från hydroforen
 
För det första är tydligen tryckströmbrytaren åt helskotta. Det ska definitivt inte vara vatten i den. Jag tror inte att det är mycket att försöka laga, utan den ska bara bytas.
Det är en hydropress du har, inte en hydrofor. Det spelar dock ingen större roll för handhavandet. Skillnaden är att hydropressen har en gummiblåsa med luft i. I hydroforen är luften "löst", i kontakt med vattnet. Om du lossar den svarta plasthatten hittar du säkert en luftnippel därunder.
 
Jepp, tryckströmbrytaren är fylld med sunkigt vatten. Bryt strömmen och låt en röris byta ut den. Elektriker behövs bara om rörisen inte löser det själv.
 
Norrbottenstorpet skrev:
Det är ju t.ex. ganska uppenbart att du har fel på tryckströmbrytaren.
Ingenting är uppenbart för mig när det gäller det här!
Tack alla för vettiga svar på mina okunniga frågor!
Nu kan jag åtminstone ringa en rörmokare och beskriva problemet med vattnet i tryckströmbrytaren. Det är svårt att ens beskriva problemet när man inte kan några tekniska termer eller förstår hur en pumpanläggning funkar. Jag avvaktar med elektrikern tillsvidare. Nu vet jag dessutom (äntligen) att det är en hydropress och inte en hydrofor jag har, det lyckades jag inte klura ut när jag surfade runt tidigare. Tack oxå för den detaljerade beskrivningen om hur man fyller hydropressen ( Jag är pinsamt medveten om att det finns en skötselanvisning på tanken, men som ensamboende tekniskt okunnig kvinna så övergår t o m den mitt förstånd...men jag lär mig)!
Hoppas nu på att pumpen inte strukit med, för då går väl alla semesterpengarna...
 
Vilan skrev:
men som ensamboende tekniskt okunnig kvinna så övergår t o m den mitt förstånd...men jag lär mig)!
...
Då förstår vi mycket mera.

prototypen
 
lordi skrev:
Jepp, tryckströmbrytaren är fylld med sunkigt vatten. Bryt strömmen och låt en röris byta ut den. Elektriker behövs bara om rörisen inte löser det själv.

Eller om rörisen saknar behörighet.
 
prototypen skrev:
Då förstår vi mycket mera.

prototypen
Hm, skulle kanske valt en signatur där det framgick redan från början? ;)
 
Att du är kvinna? Vad har ditt kön med saken att göra?
 
jon_h skrev:
Att du är kvinna? Vad har ditt kön med saken att göra?
Jag är gift med en, som inte "kan" något tekniskt och det klarnade mycket när jag fick veta att det var en kvinna bakom signaturen "Vilan". Annars kan man tycka "teknikklant" men kvinnor är undantagna, har faktisk nyligen träffat en kvinna som höll på att utbilda sig till rörmokare, underbart positivt.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.