Hej! Nyinflyttad i hus med egen borrad brunn och ett system som består av en Grundfos ejektorpump (hyfsat ny, 5-10 år), hydrofor (60-tal) och vattenfilter som installerades 89-90. När vi flyttat in så märkte vi att det var halvdåligt tryck i kranarna och att vattnet pulserade vilket efter lite efterforskningar verkade kunna bero på för lite luft i hydroforen. Gick ner en morgon och tittade (bara tittade) och märkte att pumpen slog på så fort en kran öppnades. Jag gick upp men efter ett tag kom det inget vatten alls. När jag gick ner igen stod tryckmätaren på hydroforen på 0,5-1 kg och pumpen gick men utan att bygga upp något tryck. Jag stängde av och på pumpen några gånger och öppnade och vred några kranar och sen började det fyllas på igen och det funkade bra.

Nu i helgen var det dock en morgon då det bara kom luft ur kranarna. När jag gick ner var det samma symptom, 0,5 kg i hydroforen och en pump som stod och jobbade. Efter ytterligare efterforskningar så verkade det som om det kunde vara bottenventilen som läckte så vi släpade upp slangarna (tomma så det gick lätt), skruvade av ejektorn och åkte till Askims pump som bytte bottenventil och plockade lite småskräp ur filtret. Monterade ihop det igen och fick bra fart på vattnet. Nu gick vattnet kanon igen i ett par dagar.

Igår kom vi dock hem på eftermiddagen och samma symptom hade återkommit. Hydroforen tom, pumpen jobbar, inget vatten. Satt nere vid pumpen i ett antal timmar i går kväll och fyllde på vatten och luftade och allt vad jag hittade i instruktioner här och på andra ställen. Ingen lycka. Baxade återigen upp slangarna idag för att kontrollera så ingen slang lossnat eller något annat fel uppstått. Skickade ner de i brunnen och fyllde upp med vatten och lät de stå ett tag för att se om vattnet rann tillbaka, det gjorde det inte. Kopplade då återigen ihop allt, öppnade avluftningsskruven och satt och fyllde på i spädbehållaren med vattenkanna men det kommer aldrig igång. Efter ett tag så suger inte pumpen åt sig mer vatten utan det står kvar i spädbehållaren även om vattenytan pulserar någon millimeter upp och ner. Stänger jag av pumpen flödar det vatten ur behållaren. När pumpen kom igång på riktigt innan var det ett j-kla tryck ut ur avluftningsnippeln men nu rinner det bara en jämn stråle utan något särskilt tryck.

När jag kommer hem ikväll är min plan att försöka fylla upp hela systemet så att det är helt fullt med vatten och se om jag kanske kan få igång pumpen då. Funkar inte det så antar jag att det bara är att köpa ny pump? Ska jag ha mer tålamod eller hur svårt ska det vara att få igång vattnet egentligen? Det är inte den roligaste starten på husägandet detta. Hemskt tacksam för all hjälp som kan fås.
 
Kollat så det finns vatten i brunnen?
Murarsnöre och ett metallrör som är pluggat i toppen ger ett rätt distingt plums när den träffar vattenspeglen.
 
Ja, det var ju en misstanke jag hade (även om det i så fall vore den enda platsen i Göteborgsområdet som är torr just nu) men när jag stod i dagsljus och fixade så kunde jag t.o.m. se vattenspegeln bara några meter ner i hålet. Så vatten verkar finnas.
 
Bra :D
Låter som det suger luft eller pumpar runt någonstans.
Dessa pumpar brukar hålla i många år, 20+, så det är lite förvånande eftersom pumpen är så ny.
 
Ja många pumpar har ju hängt med ett tag så det känns märkligt att den här skulle gett upp. Jag fick tyvärr inte i så mycket vatten i slangarna ikväll men satt en timme nu och körde pumpen, fyllde på, körde... När jag slår av pumpen bubblar det upp en hel del luft i påfyllningskärlet och när jag upprepat proceduren ett tag så börjar det strömma vatten istället. Jag har testat att lägga handflatan över och sen slå på pumpen och då blir det ett jäkla sug så något gör ju pumpen i alla fall. Tyckte det verkade lovande så försökte öppna litegrann till hydroforen men då hände ingenting.
 
Det är kommunalt vatten här numera så den borrade brunnen används för trädgårdsvatten.. men de gånger jag startat pumpen från noll har jag lossat rensluckan på hydroforen och fyllt (kommunalt) vatten med trädgårdsslangen, cirka 20-30 liter, tills det nästan rinner över kanten på rensluckan. Sedan har pumpen alltid startat. Alla kranar alltid öppna och spädbehållaren har jag aldrig brytt mig om. Tror inte ens jag får loss locket på den...

Jag har dock inget vattenfilter utan pumpen är kopplad direkt till hydroforen och från hydroforens botten är det kopplat en smalare returledning in till pumpen. (Eller var - jag bytte till hydropress i somras, men principen är samma).

Pumpen är f.ö. en Grundfos CPES 3/80 och den fyller 30 i år. Rostig på ytan och läcker lite i lagren men den går nog ett par år till.
 
Har haft gubbar från pumphuset som slitit i tre timmar utan att få igång det, enligt dem är pumpen underdimensionerad för att driva anläggningen med filtret och nu har det kommit in luft i systemet som de inte blir av med. De har fyllt och fyllt och svurit (ungefär som jag, då) utan resultat. De menade att man kan byta kopplingar och så men ändå få samma problem efter någon vecka om man har otur så bättre att byta till en dränkbar pump direkt. Tydligen var det ingen massa i filtret heller, vart den nu tagit vägen. Tidigare ägare ska ha fyllt på strax innan hon lämnade huset så det låter lite skumt. Nu är i alla fall mäklaren kontaktad och förhoppningsvis kan vi få det ordnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.