Har inget varmvatten. Kommer ljummet vatten som sen blir kallt. Det konstiga är att vi inte har använt något varmvatten sen vi flyttade in igår annars hade man ju tänkt att det skulle vara slut. Allt kallvatten fungerar som det ska. Huset har en oljepanna från värmebaronen.

Vad är fel? Är det så enkelt att jag har missat ngt reglage/kran som ska slås på? Har som sagt precis flyttat in och aldrig haft oljepanna förut. Kan alltså ha missat något väldigt basalt.
 
Det finns väl en varmvattenberedare i anslutning till oljepannan? Har ni kollat vad den står inställd på för temp?
 
Fyll på med mer information så folk har en chans att hjälpa dig.
Du flyttade alltså in igår? Har huset stått tomt innan? Hur produceras ditt varmvatten?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset har stått tomt sen november åtminstone. Hittar inte någon termostat eller liknande där jag kan se inställning för vattentemperatur endast inomhustemperatur.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det inte är den här:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt den ska det ju vara 43c• men det är inte mer än ljummet som kommer ut.
 
Vet du om oljebrännaren går över huvudtaget? Det låter om den när den går. Ljudet av en kraftig fläkt samt ett dovt muller från lågan.
Det känns som om temperaturen är nerdragen på min i pannan. Är elementen i huset varma?
Det borde finnas en termostat (ett vred) där du kan ställa in temperaturen på pannan. Den bör ställas in på 80 C.
Rör inte shunten. Den styr bara värmen i huset (temperaturen på vattnet ut till elementen)
 
Redigerat:
Det ser ut som att det lyser en diod för laddning på pannan. Står det en acktank någonstans?
Kollar på din bild: Du har en röd grundfos cirkulationspump. Ovanför den sitter något som antagligen är en temperaturgivare. Lite ovanför den på bilden ser du en svart ratt på en sammankoppling av två rör. Det bör vara din blandningsventil. Är röret som går upp till den ljummet?
 
Jo brännaren går. Det kan jag höra. De vred jag hittar är dessa:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om vattnet i Ack-tanken är 43 grader får du bara ut ljummet, ja. Det blandas ju med kallvatten på vägen om du inte ha gammaldags kranar med separat vred för varmt och kallt.
 
Det är gammaldags kranar med separat vred.
 
Ja, det är ljummet. Du menar den metallicröda antar jag?
 
Den röda tanken är tryckkärl.
Mig veterligen har du integrerad varmvattenberedare i den typen av panna. Panntemperaturen är då som regel den samma i beredaren. Sannolikt är den ställd lågt då ni/ingen inte bott där på ett tag.
43 grader ger som sagt bara ljummet i kranen.
 
Göran.W
Börja med att öka temperaturen på oljebrännaren till 70-75 grader för 65 är för lågt.
Sen är frågan om termostaten funkar som den ska för står den på 65 grader ska det inte vara 43 grader utan mellan 60-70 grader beroende på diffen mellan från och tillslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.