W
Eller rättare sagt inget varmt varmvatten. Endast ljummet. Har fjärrvärme. Har testat olika kranar och det blir inte varmt någonstans. Inkommande rör blir kokhett när jag spolar men inte i kranen. Ibland blir det lite varmt för att sedan svalna av igen. Om jag spolar i tvättstugans tvättställ och samtidigt spolar i duschen så får jag rejält varmt vatten. Men det verkar bara vara då jag kan få igång något varmvatten.

Vet inte om jag kan testa något innan jag ringer rörmockare?
 
KristinaRT
Droppar det någonstans? Skämt åsido, låter som det är stopp ngn stans - ring en röris i morgon.....
Förresten, finns det kalkfilter i inkommande vatten, som kan ha satts igen?
 
Kan det vara så att det är överledning mellan kallvatten och varmvatten i en trasig blandare?

Du kan testa det genom att spola vatten i en kran och sedan känna på rören till de andra kranarna för att se om du kan identifiera något misstänkt.

Edit: Jag tolkade det som att det kom vatten då du satte kranen på det varmaste, men att det vattnet var kallt. Var det rätt tolkat? Eller menar du att det inte rinner något vatten alls när du sätter på varmvattnet?
 
Redigerat:
W
Anders243 skrev:
Kan det vara så att det är överledning mellan kallvatten och varmvatten i en trasig blandare?

Du kan testa det genom att spola vatten i en kran och sedan känna på rören till de andra kranarna för att se om du kan identifiera något misstänkt.

Edit: Jag tolkade det som att det kom vatten då du satte kranen på det varmaste, men att det vattnet var kallt. Var det rätt tolkat? Eller menar du att det inte rinner något vatten alls när du sätter på varmvattnet?
Du måste förklara som för ett barn :) Förstår tyvärr inte vad jag ska göra.

Det stämmer. Det rinner vatten men det är ljummet, inte kallt som kallvatten utan lite värme i det. Slår jag på varmvatten i tvättstället i källaren så blir det varmvatten i dusch på källarplan och i köksblandaren (ej i själva tvättstället, det är utan varmvatten). Dock inte i någon av toaletterna, de håller samma ljumna temp oavsett om tvättstället är på. Slår jag av vattnet i tvättstället så kallnar duschen och köksblandaren igen.

Utan att kunna ett jota om detta så tycker jag att det hela är väldigt underligt.
 
Redigerat:
KristinaRT
Det är verkligen enormt underligt!
Lova att rapportera vad felet var när du får rätt på det. Hade varit mkt intressant att veta vad som kan få vatten att bete sig så....
 
WarHawk skrev:
Du måste förklara som för ett barn :) Förstår tyvärr inte vad jag ska göra.

Det stämmer. Det rinner vatten men det är ljummet, inte kallt som kallvatten utan lite värme i det. Slår jag på varmvatten i tvättstället i källaren så blir det varmvatten i dusch på källarplan och i köksblandaren (ej i själva tvättstället, det är utan varmvatten). Dock inte i någon av toaletterna, de håller samma ljumna temp oavsett om tvättstället är på. Slår jag av vattnet i tvättstället så kallnar duschen och köksblandaren igen.

Utan att kunna ett jota om detta så tycker jag att det hela är väldigt underligt.
Jag ska försöka... jag är rätt trött nu, så du får ursäkta om svaret inte är tydligt nog. :)

Det jag tror kan ha hänt är att det kan flöda vatten mellan varmvattenledningen och kallvattenledningen i ditt hus. (Jag kallade det "överledning" tidigare). Normalt sett ska det inte finnas en väg mellan varm och kallvattenrören, men t.ex. en trasig duschblandare eller liknande kran/blandare kan orsaka att vatten flödar mellan kall och varmvattensidan.

Ett sätt man kan upptäcka det på är att du sätter på vattnet på högsta flöde i den kranen som du upplever problem med, sedan går du runt och kontrollerar att det inte är något flöde i rören till de andra kranarna i huset. (Lyssna eller känn på rören)

T.ex. är det väldigt misstänkt om du känner att kallvattenröret blir varmt i en annan kran, eller om varmvattenröret blir kallt på någon av kranarna/blandarna som du inte spolar i.

Alternativt kan du testa att stänga av eventuella minikulventiler (ballofix) till alla andra blandare och vattenkranar än den du spolar med. Börjar varmvattnet fungera efter detta så har du hittat den felande kranen/blandaren.

Om du inte kan märka att det finns ett flöde i "avstängda" kranar genom att testa enl ovan är det nog något annat fel, men då har du ju trots allt uteslutit överledning.
 
W
Det känns som att det flödar i ena duschblandaren när jag spolar i andra vattenkranar. Kan det vara felet eller ska det vara så?
 
WarHawk skrev:
Det känns som att det flödar i ena duschblandaren när jag spolar i andra vattenkranar. Kan det vara felet eller ska det vara så?
Det låter ju starkt misstänkt. Kommer du åt rören innan duschblandaren så att du kan känna om de blir varma/kalla precis innan duschblandaren? (D.v.s. efter eventuella förgreningar av stammen)

Du kan ju samtidigt testa att ställa temperaturvredet på duschblandaren i båda ändlägena också och se om något påverkas. Har du något mer än ett enkelt duschmunstycke inkopplat på den blandaren?
 
W
Duschblandaren som jag kände flöde i hade lättillgänglig avstängning. Problemet fortsatte när blandaren var avslagen, så den är inte boven.

Ska försöka testa vidare de andra kranarna. Inga andra har någon enkel avstängning så om jag vill testa på det sättet kan det bli jobbigare.
 
W
Har provat stänga varmvattnet som går från fjärrvärmecentralen. Det kommer ändå vatten om jag slår på varmvattenkranen. Innebär det att det är något fel eller ska det vara så?
 
W
Ser att en del tipsar om att stänga av inkommande kallvatten till fjärrvärmen och dra på varmvatten på en kran. Har testat detta och det flödar vatten ändå. Innebär det överläckage?
 
WarHawk skrev:
Ser att en del tipsar om att stänga av inkommande kallvatten till fjärrvärmen och dra på varmvatten på en kran. Har testat detta och det flödar vatten ändå. Innebär det överläckage?
Ja, det måste det väl rimligen göra? Annars kan man ju undra hur vattnet flödar i varmvattenledningen om det är avstängt vid källan (fjärrvärmeväxlaren).

Det är inte så att du missat en kran i t.ex. ett garage eller liknande där det kan vara överläckage?
En diskbänksblandare med trädgårdsslang inkopplad är en klassisk felkälla. :)

Annars får du helt enkelt följa rören och lyssna/känna.
 
Redigerat:
W
Ja, du är helt rätt ute där. Har ringt runt under dagen och till slut fick jag tag i någon som begrep något. Hon tipsade direkt om att kolla en eventuell kran i garaget och det var som ett stort ljus som gick upp! Använde kranen i garaget precis innan problemen började och mycket riktigt, både varmvatten och kallvatten var på i garaget. Endast avstängt på slangen.

Så mycket gorm och så är det så enkelt.
 
Haha, kul det löste sig! Och så kan tråden tjäna som påminnelse till andra med liknande problem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.