Rubriken säger väl det mesta. Har en blandere till handfatet, tidigt 80-tal, som droppade. Jag bytte ventilhylsa och slapp droppandet, men lyckades på något sätt bli av med varmvattnet.

Eftersom jag är alltför snabb ibland kastade jag instruktionen innan någon upptäckte avsaknaden av värme.

Hur bär man sig åt för att återfå värmen?
 
Vet inte hur det gick till, men jag plockade isär blandaren och satte ihop den igen och vips fick jag varmvatten igen.
 
Är det en engreppsblandare kanske du satte ventilhylsan fel. Det var det svar jag fick av rörmockaren när jag råkade ut för samma fel som dig.
 
Möjligt, fast nog satte jag den på samma sätt andra gången med. Snarare gissar jag på att den där ringen/brickan med en pigg på hamnade i annat läge. (Man justerar väl temperaturnivå med den, tror jag...)
 
Det här blir ju bara konstigare och konstigare...

För några dagar sedan var allt bra med blandaren. Men sedan blev det bara varmvatten hur man än höll spaken. Fast sedan igår är det endast kallvatten som kommer. (Givetvis har vi normalt med varm- och kallvatten i övriga huset.)

I morgon åker vi på semester, men jag tror nog att ifall ingen här kommer med en förklaring så får det bli till att investera i en ny blandare när vi kommer hem.

Är det svårt att byta blandare? Vilka specialverktyg behövs?

Det som jag oroar mig lite för är:
1) Att få loss gamla blandaren från handfatet.

2) Att få på nya blandaren på handfatet.

3) Att koppla in vattnet i nya bladaren.

Det vill säga närapå varenda moment!
 
Det är enkelt, men finns som alltid några möjliga problem.

Blandaren sitter fast i tvättstället med en sorts mutter. Det sticker ned en gängad stång från blandaren till undersidan, och där sitter sedan en stor bricka som ofta är halvmåneformad, för att ge plats åt rören som kommer ner genom samma hål. Under brickan sitter en mutter som ofta är lång så att det skall gå att nå den. Själva utrymmet där brickan sitter är svåråtkomligt mellan väggen och handfatets "balja".

I många fall går det väldigt lätt att lossa handfatet från sina konsoller som man låter sitta kvar på väggen, då kommer man åt lätt att lossa och skruva dit en ny blandare.

När du köper blandare så tänk på att köpa en med eller utan reglage för bottenventilen i handfatet beroende på hur den nuvarande ser ut.

Sedan kommer det känsliga, att koppla in den nya blandaren på vattnet. Här är det oftast så att framförallt äldre blandare har kopparrör (kromade) som sitter fast med en s.k "halvkoppling" på matande rör. En halvkoppling är en klämkoppling som man bara sticker in röret i och drar åt muttern, den är gängad för att passa på en R15 eller ibland en R10 gänga (enklast, köp båda och lämna tillbaka den som var fel). Halvkopplingen innehåller alla tätningar som behövs, alltså du skall inte använda gängtape eller lin.

Nya blandare kommer numera ofta med rör som har en mutter i änden, den har då ofta en R10 gänga den kopplingen innehåller också packning och behöver ingen ytterligare tätning, om röret i huset har en R15 gänga så behöver du en övergång från R15 till R10, sådana behöver tätas med lin eller tape. Linet är lite svårare att få dit bra, men blir ALLTID tätt. Tape är enklare att få dit på röret, men min erfarenhet är att man får göra om varannan eller var tredje koppling för att det inte blir tätt. Det brukar finnas små påsar med lite lin och pasta, med en enkel beskrivning i VVS hyllan på byggmarknader.

Skulle det vara så illa att din nuvarande blandare inte sitter med en halvkoppling utan något annat, ex en ren klämkoppling (också ganska vanligt), I så fall sitter det en kona på röret som du inte får bort utan mycket grovt våld. Då behöver du kanske byta kopplingen på själva röret. Byt i så fall till en koppling som har klämkoppling mot matande rör och gänga (R10 eller R15) i andra änden. I så fall finns en ytterligare komplikation Om vi antar att du har kopparrör, så är det troligen 15mm rör, dessa rör var 16mm fram till i mitten på 70 talet. Så är rören från den tiden så kan man behöva mäta väldigt noga för att avgöra om det skall vara en 15mm eller 16mm koppling.

Ta en närbild på kopplingen, och ta med dig till affären, eller lägg upp den här så är chansen större att du kan köpa med dig rätt prylar på första försöket.

Själva jobbet att byta är enkelt, det som kan vara svårt är att få ihop rätt prylar.
 
OK. Tack för superbra svar. Jag återkommer efter semestern med lite bilder!
 
Ok, här är bilder på hur det ser ut under handfatet. Som ni kanske ser så har min telefon lite problem med närbilder med blixt... Notera sjyssta 80-talsstuket!
 
  • DSC00814.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00813.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysko, nu kommer det inget vatten alls ur blandaren. Kanske dags att byta till en ny...
 
Nu börjar familjen klaga på min provisoriska lösning (duschslangen monterad på handfatets blandare, så man måste böja sig över badkaret för att sätta på/stänga av vattnet), så jag måste åka och handla blandare.

Först två frågor:
1) Är det någon här som ser vilken typ av koppling jag har? Klämkoppling, halvkoppling etc? (Bilden har för övrigt hamnat 90 grader fel, rören går lodrätt!)

2) Är rörstumparna under blandaren lagom långa, dvs standardlängd? Eller finns det risk att de är för långa eller för korta?
 
Jag åkte till byggbutiken nyss för att köpa ny blandare, men modellen som jag ville ha var slut. I ren frustration köpte jag ännu en ventilhylsa i stället, så nu har vi vatten - både varmt och kallt!

Slutet gott, allting gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.