Hej,


märkte igår att det varma vattnet tog slut eller blev lite mer ljummet lite snabbare när jag tog en dusch. Idag när jag skulle diska märkte jag att det inte blev varmt, bara ljummet (antagligen rumstemp). Har en Autoterm 200 kombinerad elpanna och varmvattenberedare från 1996 (står det, har ingen manual :( . Eftersom jag även har luft-luft och braskamin så använder vi bara elpannan om vi åker på bort under vintern. Annars behövs den inte. Men varmvattenberedaren har vi stort behov av! Öppnade upp den för att se om jag kunde hitta någon säkring. 2013-05-20 20.40.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-05-20 21.03.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-05-20 20.43.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det enda jag (med mitt otränade öga och total brist på kunskap) var att den säkringen på bilden (glassäkring?) med en liten diod i (som lyste) var väldigt "bränd". Kanske går att se på kortet, men den undre sidan ser svart ut och nästan lite överhettad. Men var inte så varm att det inte gick att ta på den. Ska dioden lysa? Hur vet man om den gått? Vad kan vara fel? Ringa elektrikter (eller vem ringer man?) Många frågor. tacksam för snabba svar ;)
 
Den översta bilden visar ett litet relä, den lyser när det är i läge till.. Men reläsockeln ser väldans svart ut, troligtvis trasigt dära!
Har du testat de två återställningsknapparna under vridströmbrytarna i bild 2, den vänstra skall ju vara för återställning av elpatron..
 
Tack för svar! Det relät ser bränt ut, verkligen. Jag hoppas det är "bara" det som är fel. Ska ringa elektrimer imorgon, får se om någon kan titta på det. Men som sagt, dioden lyser när pannan är på...

Jag har tryckt på återställningsknapparna, de små röda utan resultat. Den knappen i mitten är bara att trycka på, men de små röda trycker man också på? :confused:
 
de röda trycker man ganska hårt på, är det kanske en glassäkring i den mittersta och inte en knapp?!
 
Har tryckt hårt på de små röda. Inget händer. Tror inte den i mitten är en glassäkring, går verkligen att trycka in som en knapp. Men ska titta på det. Jag tror att det är något med säkringen på översta bilden. Ser bränt och svart ut.

Kom att tänka på att jag har bilat en del i pannrummet i helgen. Det dammade en hel del, kan det vara så att det kom in damm någonstans som kan ha orsakat kortslutning?
 
Ser bränt ut på reläsockeln, men det kanske bara är skugga på bilden. Har du kollat så säkringarna är hela /tillslagna i centralen?
 
lordi skrev:
Ser bränt ut på reläsockeln, men det kanske bara är skugga på bilden. Har du kollat så säkringarna är hela /tillslagna i centralen?
Har kollat säkringarna i elcentralen, ser hela ut. Ska dubbelkolla när jag kommer hem. Ringde servicen idag, de tipsade om att trycka med något hårt på de små röda knapparna, så ska testa det när jag kommer hem.

Reläsockeln är bränd, inte bara skugga! Antar att det är något med den... Servicestället kommer och tittar på den imorgon om jag inte får igång den i eftermiddag...
 
Jaha.... Nu var service stället ute och titta på pannan. Han konstaterade att pannan fungerar som den ska men att "elementen" eller plattorna som ligger utanpå varmvattenberedaren har "brunnit" upp. Säger att dessa inte finns som reservdelar och menar att jag måste köpa nytt.
Vi bor i ett litet "eget hem" hus. Övervåning ca 70kvm och inredd källare på lika mycket. Vi har ett vattenburet system som fungerar bra på övervåningen, i källaren finns bara ett element i ett rum (och handukstork i badrummet). Det är en elpanna som driver detta system, som är kombinerad med varmvattenberedare. Detta system har sedan kompletterats med en luft/luft pump i källaren som värmer huset mycket bra ner till 0 eller någon minusgrad. Vi har också en braskamin på övervåningen som vi använder då luft/luft inte orkar helt själv. Med kaminen och luft/luft pumpen har vi klarat oss utan att slå på elpannan, förutom när vi åkt iväg några dagar på vintern.

Vi har idag en elförbrukning på ca 11 000 kwh. (Men då eldar vi varje dag i braskaminen under vintern, ca 4 kubik staplat)

Elpannan, en autoterm 200 från 1996, fungerar för värmesystemet, men varmvattenberedaren har gått sönder.

Vad ska vi satsa på? Vi använder inte pannan speciellt mycket, men vi behöver så klart ett system som man kan lita på (inte bara luft/luft) eller? Samtidigt känns det väldigt surt att lägga 45 000kr för att ersätta den befintliga pannan till en ny, likvärdig.

Ska vi lägga så mycket pengar så kanske man ska fundera på luft/vatten, bergvärme, fjärrvärme, pellets i kombination med sol.

vet inte hur man ska resonera. Råd och tips mottages gärna.

(Ska jag skapa ny tråd för detta?!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.