Ska lägga nytt golvspån där det ska bli badrum. Problemet är att jag inte har något att skruva spånet i ytterkanten mot ytterväggen.

några tips?

Obefintligt golv och spikläkt nära yttervägg i pågående badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Sätt kortlingar mellan befintliga golvreglar som du skruvar golvspånet i.
 
Det är tre fack, det mellersta kommer jag åt att skruva kortling längst in men sen blir det svårt.

bulta fast i betonghplstenen kanske
 
Fäst dem med vinkeljärn. Ser ut att finnas utrymme :D
 
Måste alla sidor skruvas på golvspån?
 
Balksko så är det löst
 
kulle
D Derbyboy skrev:
Måste alla sidor skruvas på golvspån?
Ja absolut och helst limmas oxå, och att det finns stöd runt om hela golvet.
Jag tycker det ser ut som du har gått om plats, såga till några kottlingar som klämmer lite och skråskruva dem.
 
Tack allihopa.

tänker att det blir jäkla många skruv i de två mittersta golvreglarna om jag ska skråskruva en rak linje av kortlingar.

Borde kunna förskjuta den mittersta inåt i facket?
 
Eller så kör du med balksko. Du vill nog ha stöd så långt ut mot spånets kant som du bara kan.
 
Vingarna på balkskon tar ju i betongen. Använder jag balksko utan vingar kan jag inte skruva fast kortlingen på ena sidan.
 
D Derbyboy skrev:
Tack allihopa.

tänker att det blir jäkla många skruv i de två mittersta golvreglarna om jag ska skråskruva en rak linje av kortlingar.

Borde kunna förskjuta den mittersta inåt i facket?
Är ingen expert, men visst bör du kunna förskjuta inåt. Den lilla frihängande biten av golvspån kommer aldrig se någon nämnvärd belastning.

Annars kan du alltid sätta i betonghålstenen, hade då valt att sätta både syllpapp och plastdistanser så det inte ligger direkt mot.
 
Jag gjorde såhär i liknande problem. Jag skruvade dit en kortling i ena facket först. Drog in skruvarna någon mm in i träet från vardera sida. Sen i det facket jag precis skruvat i satte jag en balksko utan "vingar" och skruvade fast, då täcktes de skruvarna som gick in i kortlingen i facket bredvid. Hoppas du förstår.
 
Vad tror ni om att använda dessa skruv vid skråskruvning i golvrglarna?

Lång konstruktionsskruv som visas isolerat avsedd för träkonstruktioner, potentiellt för skråskruvning i golvbjälkar.
 
En utomhusskruv?

mina golvreglarna är 50mm och inte som dagens reglar 45mm. Dessutom kommer jag inte åt från ena sidan så kortlingen kommer fästas med en skruv uppifrån och en skruv underifrån, snett in i golvregeln.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.