H
Upptäckte idag av en slump att jag hade noll tryck i båda mina expansionskärl. (Bergvärme.) Det ena kärlets tryck löste jag, efter lite googling…bara att vrida på en svart kran och saken var biff. MEN till det andra kärlet hittar jag ingen kran. Några idéer?
 
  • Röd expansionskärl för värmesystem med tryckmätare, kopparledningar och etikett på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd expansionskärl för värmesystem med mätare, kopparledningar och avstängningsventiler på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparrör, ventiler och ett stycke av en stor vit apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, tryckmätare och expansionskärl mot ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd expansionskärl för vatten i uppvärmningssystem, kopparledningar, tryckmätare, CE-märkning, avstängningsventil, väggmonterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemkomponenter, expansionskärl, kopparledningar, ventiler, manometer, avstängningskranar, säkerhetsutrustning, väggmonterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henrik Carlsson skrev:
Upptäckte idag av en slump att jag hade noll tryck i båda mina expansionskärl. (Bergvärme.) Det ena kärlets tryck löste jag, efter lite googling…bara att vrida på en svart kran och saken var biff. MEN till det andra kärlet hittar jag ingen kran. Några idéer?
Där du har noll tryck är kallsidan, alltså sprit (brine) slingan som går ner i borrhålet.

Går värmepumpen nåt, och fungerar den som det ska då? Jag har ett kärl i plast (genomskinligt) på kallsidan så jag ser nivån där, kan du vara i behov av påfyllning av köldbärare?
Hur gammal är anläggningen?
 
H
FredrikR FredrikR skrev:
Där du har noll tryck är kallsidan, alltså sprit (brine) slingan som går ner i borrhålet.

Går värmepumpen nåt, och fungerar den som det ska då? Jag har ett kärl i plast (genomskinligt) på kallsidan så jag ser nivån där, kan du vara i behov av påfyllning av köldbärare?
Hur gammal är anläggningen?
Aha, det är så det funkar. Tack! Allt funkar som det ska. Påfyllning av köldbärare kan vara svaret. Anläggningen är 9-10 år.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H
H Henrik Carlsson skrev:
Aha, det är så det funkar. Tack! Allt funkar som det ska. Påfyllning av köldbärare kan vara svaret. Anläggningen är 9-10 år.
Läst på och kollar mer nu. Du har garanterat rätt. Tack!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H Henrik Carlsson skrev:
Läst på och kollar mer nu. Du har garanterat rätt. Tack!
Jag har en 20l dunk kvar med sprit som blev över när systemet driftsattes, du har ingen obekant dunk i närheten av din värmepump?
Ser ut som spolarvätska.
 
  • Gilla
Henrik Carlsson
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har en 20l dunk kvar med sprit som blev över när systemet driftsattes, du har ingen obekant dunk i närheten av din värmepump?
Ser ut som spolarvätska.
Hur fyller man på med köldbärarvätskan? Behövs speciell pump?

Varför är vätskan slut i behållaren?

Nackdelar om man struntar i att fylla på?
 
Du kan ju börja med att kolla så att du har lufttryck. Det hade inte varit fel om du gjort i det andra heller.
 
T Triumphous skrev:
Hur fyller man på med köldbärarvätskan? Behövs speciell pump?

Varför är vätskan slut i behållaren?

Nackdelar om man struntar i att fylla på?
Jag fyller med billig flaska med pip från Biltema, bara öppna ventilen på toppen och i med pipen och trycka. Ska man fylla i expansionskärlet behövs förmodligen annan utrustning.

I mitt fall så hade jag en spräckt koppling vid filtret på brinesidan som det kom någon droppe från nu och då, trodde länge att det var kondens som droppade. 🤦

Fyller du inte och nivån sjunker är risken att pumpen går torr och havererar, antar jag.
 
  • Gilla
Triumphous
  • Laddar…
H
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har en 20l dunk kvar med sprit som blev över när systemet driftsattes, du har ingen obekant dunk i närheten av din värmepump?
Ser ut som spolarvätska.
Ingen obekant dunk, tyvärr, men stort tack för hjälpen. Han som installerade pumpen kommer och fyller på under veckan. Tack igen!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.