Hej,

har precis köpt en lantbruksfastighet med egen brunn och det råder ett märkligt vattenproblem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. När duschen sätts igång är det bra tryck men det avtar långsamt och vattnet upphör helt efter ungefär 8 liter. Dessutom finns inget vatten i resten av huset oavsett kran. Detta händer varenda gång duschen används. Trycket kommer tillbaks på obestämd tid. Ibland efter några minuter och ibland någon timme. Vid test med varmvatten tappat ur kökskran stoppades testet efter 15 liter utan märkbar påverkan på tryck.

Skulle kunna titta på filter i duschen och tillrinning i brunnen men det konstiga är att allting är så slumpmässigt så ingen av förklaringarna verkar räcka till på egen hand. Finns det någon idé vad det kan handla om?
 
R
På baksidan om blandaren i anslutningsrören så sitter det silar kolla där först , du lossar dom sexkantsmuttrar på baksidan
och får blandaren i handen , glöm inte stänga av vattnet annars blir du duschad ,
 
  • Gilla
Liebonden
  • Laddar…
Skumt!
Du menar att du kan spola länge i köket utan tryckfall, men om du spolar i duschen, försvinner trycket i hela huset även i köket?? Är det skillnad på varmt o kallt vatten i övriga kranar hur mycket det kommer ut?
:worried::confused:
 
  • Gilla
Liebonden
  • Laddar…
Om du har grävd brunn, med sugande pump, är det sannolikt tryckströmbrytaren som strular. Vid väldigt långsamt tryckfall, så kärvar den. Kolla om du får samma symptom om du öppnar kökskranen till hälften, och spolar en stund. Alternativt så kollar du pumpen/tryckströmbrytaren då duchen är på.
 
  • Gilla
Liebonden
  • Laddar…
Tack för svaren,

jag ska titta till filtren då det är kalkrikt vatten och det kan bidra till problemet.

Japp, enligt testet gick det bra att spola i köket men inte duschen, dock stämmer det inte längre (se nedan). Det är ingen skillnad på tryck vad gäller varmt eller kallt vatten.

Nu finns dock nedslående uppdatering i problemet och det är att jag försökte köra en diskmaskin för att testa trycket via ytterligare en kran och det gick dåligt, "ingen vattenförsörjning" efter att ha kört ett halvt program och allt tryck i alla kranar är borta.

Tryckströmbrytare är nytt för mig att handskas med men har precis läst på ytligt och efter vad jag läst verkar det som att du har rätt AG A, jag ska undersöka den under dagen och se om den är skurken i dramat.

Tack för hjälpen! (uppdatering kommer om jag har något nytt)
 
hsd
Kolla om det finns ett filter på inkommande ,före eller efter pumpen
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R
Som AG A säger , kan bråka
Ta ett foto på tryckströmbrytaren och dess placering ( om du kan hitta den .Tryckströmbrytare är nytt för mig )
 
Orangeröd cirkulär apparat monterad i ett brunt utrymme med rör och kablar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsvy av elektriska komponenter och slangar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en CEWE TBE 30 elektrisk anslutning med flera ihopkopplade kablar inuti en transparent kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer bilder på hur det är monterat. Har stått bredvid och lyssnat noggrant efter klick eller någon sorts aktivering men ingenting. Nästa steg blir att undersöka och laga/byta den, förhoppningsvis kan det bli av imorgon. Uppdatering följer.
 
R
Sista fotot är tryckströmbrytaren , vad visar mätaren som sitter där , noll eller tryck , noll då slår inte tryckbrytaren till . sätter nog en peng på skit i röret från brytaren till röret där . även ini vid en gummimembran under den runda plattan med 6 skruvar
Hur mycket tumme har du i handen är ganska enkelt att fixa , kostnad noll + lite arbete
En röris skiter i allt och byter ut den , kostnad för den ca 900 + moms + arbete
 
Problemet är löst, glömt att skriva här bara. Det var tryckströmbrytaren, jag hade spänning in men inte ut till pumpen efter multimetermätning. Byte av strömbrytaren och vips, allt fungerade igen.

Tack för alla svar!
 
R
Hoppas att du har den gamla kvar
Ett tips så du får en tryckströmbrytare i reserv , på undersidan sitter det 6 skruvar på plattan som röret är kopplat till .
lossa dom , under där så är det gummipackning som brukar följa med plattan , lätta på den och titta under , där blir en massa skit , bara städa av allt , skruva ihop , inget kan gå fel
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.