Hej
Jag har inget tryck i expansionskärlet.
När jag fyller på men 1-1,5 bar så blir det blött uppe på värmepannan.
Det är en gammal Gustavsberg oljepanna som används i dag med pellets.
Tacksam för hjälp.
 
Men du får alltså upp trycket när du fyller på? Hur länge har du kvar tryck? Försök se var det blöta kommer ifrån. Kan det vara säkerhetsventilen?
 
H hempularen skrev:
Men du får alltså upp trycket när du fyller på? Hur länge har du kvar tryck? Försök se var det blöta kommer ifrån. Kan det vara säkerhetsventilen?
ja jag får upp trycket i 5-10 min men det blir blött uppe på pannan direkt.
Runt plåtarna som ligger uppe på pannan där rören kommer ut ur pannan.
Kan ta några foton om en stund är ute och åker nu.
 
Så här ser det ut
 
  • Grov vy av en maskin på ett rostigt och smutsigt golv med spån, rör och bultar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En detaljbild av rörgenomföring med stabiliseringsplatta och bultar nära en vägg, med spillror på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rostiga rör och flänsar med tegel och spillror, tecken på slitage och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rörsystem och värmepanna med synliga korrosion och smuts på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rörgenomföring och en värmepanna i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En suddig bild av en metallpelare monterad på en fyrkantig basplåt med bultar, på ett smutsigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några bilder är innan jag fyllt på med vatten och några är efter men ser direkt att det blir blött.
Jag släppte ut luften i expansionskärlet och fyllde på ett halv bar då rinner det inte ut lika fort.
Och det blir lite värme på radiatorerna.
 
Jag gissar att något har rostat sönder och det är dags för en ny panna om det inte går att reparera.
 
Modellbeteckning på pannan? Det ser ut som det är en varmvattenslinga i den. Har du tur så är det bara en packning under locket som läcker. Har du otur har det rostat hål, och då är pannan troligen skrot.
 
Baserat på mängden kex på ovansidan så skulle jag tyvärr säga att det är dags för en ny panna. Fokus nu borde nog bli att hålla den i liv tills det antingen blir varmare eller att du kan få in en ny. Trist såhär mitt i vintern.
 
Det sticker ut en vit liten rund tråd aktig grej som ser ut som nån sorts packning.
Den stack ut under en av luckorna så jag hoppas att det skulle vara nån sorts packning.
Men vet inte om jag kan bara skriva los luckorna eller miste jag göra nåt speciellt innan??
Det ser lite skitigt och kanske lite rostigt ut men det mesta är pellets jag har skrapat och kollat runt och det är smuts själva metallen är tjock och fin överallt ingenstans som det är sönder rostat.
 
Jag antar att det där är slingan som ska värma tappvattnet? För att veta vad som är fel måste du lossa/kapa rören, skruva lös flänsen (som ser ut att vara lagad redan med en extra plåtbit) och lyfta upp slingpaketet. Men det är bäst att vänta tills värmesäsongen är över.
 
Vad tror ni kan jag släppa på muttrarna och lägga in nått nytt som tätar mellan pannan och plåtarna??
Först tänkte jag värme tålig silikon men tänkte att det kanske behöver tåla mera värme.
Har hittat en silikon som tål 300 grader.
 
Så länge systemet är fullt så spelar det ingen roll att du inte har tryck. Jag skulle INTE peta i det där nu utan låt det vara och fyll möjligen på lite med jämna mellanrum. Inte så du matar på med tryck för ju högre tryck du har ju mer läcker det ju........
Börjar du peta i det där nu så kan det ju bli akut pannbyte mitt i vintern...........
 
  • Gilla
Sthlm_tobbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.