Dom som tömt min trekammarbrunn har flera gånger sagt att det bara varit vatten i den . Hur kan det komma sej ?
 
Du inte har gjort nr 2?
 
Har du toalett ansluten som används frekvent?
Permanent eller fritidsboende?
 
Det här hade varit relevant information i din förra tråd om trekammarbrunnen. Då finns det alltså ett konkret fel på din avloppsanläggning.
Misstänkt fel nr 1: Avloppsrören från huset går ut någon annanstans än trekammarbrunnen.
Misstänkt fel nr 2: mellanväggarna är trasiga, så slammet rinner rätt ut i infiltrationen eller vad som nu är efter brunnen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du toalett ansluten som används frekvent?
Permanent eller fritidsboende?
Ja jag har bott här i 20 år dygnet runt å alltid haft toalett .
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här hade varit relevant information i din förra tråd om trekammarbrunnen. Då finns det alltså ett konkret fel på din avloppsanläggning.
Misstänkt fel nr 1: Avloppsrören från huset går ut någon annanstans än trekammarbrunnen.
Misstänkt fel nr 2: mellanväggarna är trasiga, så slammet rinner rätt ut i infiltrationen eller vad som nu är efter brunnen.
När man spolar toaletten så kommer det ner i trekammarbrunnen . Allt är helt i brunnen åxå .
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här hade varit relevant information i din förra tråd om trekammarbrunnen. Då finns det alltså ett konkret fel på din avloppsanläggning.
Misstänkt fel nr 1: Avloppsrören från huset går ut någon annanstans än trekammarbrunnen.
Misstänkt fel nr 2: mellanväggarna är trasiga, så slammet rinner rätt ut i infiltrationen eller vad som nu är efter brunnen.
Jag skapade en ny tråd därför att någon plockade bort mina svar .
 
Lofis Lofis skrev:
Ja jag har bott här i 20 år dygnet runt å alltid haft toalett .
Behåll din andra tråd och stäng denna.
Men hade du inte dagvattnet kopplat tidigare enligt den andra tråden och om du bor ensam så kan det bli så lite att det blir upplöst och försvinner ut när dagvattnet forsade in.
 
A AndersS skrev:
Behåll din andra tråd och stäng denna.
Men hade du inte dagvattnet kopplat tidigare enligt den andra tråden och om du bor ensam så kan det bli så lite att det blir upplöst och försvinner ut när dagvattnet forsade in.
Ja det stämmer att jag ändrat riktning från taket . Kan det bero på att jag inte spolar ner papper åxå kanske ? Dusch , handfat å disk går fortfarande från köksbrunnen till trekammaren . För länge sedan så sa någon att det fanns riktlinjer för storleken på markbädd där vattnet sen går vidare till något dike , beroende på hur mycket som kommer ut ur brunnen . Denna människa sa åxå att i rätt mark så renar naturen bäst själv .
Nu dröjer det nästan ett år innan dom tömmer igen , så jag får väl vänta å se hur det är då . Måste det vara slam för att det ska fungera ?
 
Claes Sörmland
Lofis Lofis skrev:
Kan det bero på att jag inte spolar ner papper åxå kanske ?
Där har du svaret, pappret är det som bryts ned mest långsamt (cellulosa är svårnedbrytbart) och bildar flytkakan.

(Sen väcker detta nog denna vana en del frågor som vi inte behöver ha svar på.)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Där har du svaret, pappret är det som bryts ned mest långsamt (cellulosa är svårnedbrytbart) och bildar flytkakan.

(Sen väcker detta nog denna vana en del frågor som vi inte behöver ha svar på.)
Jag menar , är det något som blir fel för att där inte finns något slam ?
 
Claes Sörmland
Lofis Lofis skrev:
Jag menar , är det något som blir fel för att där inte finns något slam ?
Nej, slammet är bara en restprodukt av det fasta material som bakterierna inte lyckas spjälka tillräckligt snabbt och därmed sätta i lösning. En process som ibland kallas för mineralisering.

Har man en tillräckligt stor slamavskiljare så har man det som förr kallades en septiktank. Då hinner bakterierna spjälka det mesta fasta materialet och det blir inte så mycket fast material alls (slam). Order "slamavskiljare" är egentligen lite av förenklad term.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Lofis Lofis skrev:
Kan det bero på att jag inte spolar ner papper åxå kanske ?
Varför spolar du inte ner pappret?
 
useless useless skrev:
Varför spolar du inte ner pappret?
Det har bara blivit till en vana efter att jag vid två tillfällen fått ringa efter spolbil då det visade sej att det frusit fast påväg till trekammarbrunnen en riktigt kall vinter å en gäst använt väldigt mycket papper . Dessutom är det perfekt att starta kaminen med tillsammans med tidningspapper , en vana som sagt .
 
Tror du trollar med oss :cool:
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.