Hej,
Söker desperat efter råd eftersom den enda rörmokare jag fått tag på stack efter en snabb koll...
Har två blandare i badrum - en i dusch/badkar, en i handfat. Problemet i badrummet är att jag inte får något kallvatten. Vrider jag ner vredet på blandarna så försvinner trycket, dvs jag får en stilla stril av kallare vatten och det är obrukbart pga det fjuttiga. Detta gör en dusch (eller bad) väldigt svårt att genomföra... Allt blir kokhett.
I köket har jag inga problem med trycket eller att få bra temp.
Inga grannar lider av detta, inte ens de som har badrum vägg i vägg på samma stam. På vattenberedaren som styr hela huset finns inget som kan reglera detta centralt (och då borde ju mina grannar lida av detta..)

Så vad kan problemet vara - kan två blandare vara trasiga och få detta resultat? Kan det vara stopp in i röret till kallvattnet till mig och hur fixar man i så fall det??
Hjälp!
 
Har du möjligen någon kran i badrummet där du kan stänga av inkommande kallvatten och den har kärvat alternativt att någon stängt av den helt eller delvis - kolla och jobba lite med den kranen så kanske det släpper
 
Låter som blandaren gett upp/hängt sig.
 
Är det en bostadsrätt? Hur gamla är ledningarna? Vilket material är det gjorda av? Det kan vara så att rören är täppta av rost eller liknande?

Har du kontrollerat om det finns någon kulventil i badrummet som barnen kan ha råkat stänga?
 
Hej, Kranen/ventilerna är öppna, det har jag kollat. Rören är från 1948.... och i vilket material har jag noll koll på. Men det är väl inte helt osannolikt att det hänt något där på de åren... Men kan man då göra något åt det? Är det något en rörmokare (om man nu lyckas få tag på någon...) borde kunna hjälpa till med?
Stambyte är inte planerat än på några år och så länge kan jag ju inte vänta.
 
Det låter lite osannolikt att båda blandarna är kass. Det kan vara igenkorkade galvade vattenrör. Är det så måste man byta dem alternativt dra nya vid sidan om. Tar det långt tid att fylla wc-stolen efter spolning?
Det enklaste är ju att testa med en ny badkarsblandare och se om det blir bättre

Är det rören det är fel på så ligger det på föreningen att fixa det (om det är en bostadsrätt). Där jag bor står föreningen även för blandare mm, men det är inte så vanligt att det är så överallt
Är rören från 48 så börjar det bli hög tid för stambyte och badrumsrenoveringar, innan man börjar få en massa dyra vattenskador
 
Tack! Jag tar upp det med föreningen (för det är en brf) och säger att det verkar vara ett rörproblem så får de börja nysta i det. I mina amtöröron så verkade det mer sannolikt än att två blandare lägger av...
Hade ingen lust att investera i en blandare + kostnad för röris (eftersom jag inte kan byta en blandare på egen hand) om det sannolikt blir pengar i sjön.
 
Stäng av inkommande vatten till badrummet. Skruva loss ena blandaren, eller bara kallvattnet. Släpp på vattnet till badrummet och se om det "sprutar"... Då slipper du köpa ny blandare för att testa. Behövs en eller två skiftnycklar...

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.