Det här blir tyvärr ett långt inlägg

I en tidigare tråd har jag beskrivit fukt -och luktproblem i fritidshus med torpargrund.
Nu har jag rivit bjälklaget ner till marken utom i våtrummet och mitt lilla kök. Jag tänker även riva köket men vill äta så länge som möjligt. Våtrummet gjorde jag om för 8 år sedan och vill inte riva det om det inte blir absolut nödvändigt.

Jag har konstaterat följande:
- Kraftiga rötskador på bärlinan på en längd av ca 1,5 - 2 m, troligen orsakat av ett gammalt läckage från en läckande golvbrunn innan jag byggde om våtrummet. Bärlinan skall naturligtvis bytas, jag väntar på "min" snickare.
- Asfaboarden som bar upp lösullsisoleringen hade mycket riktigt buktat sig, men inte så mycket att isoleringen ramlat ner på marken. Lite skör när jag trampade ner den. Inget mögel på/under asfaboarden.
- Inget mögel på syll och bärlina, vilket kan bero på att jag för 34 år sedan behandlade med Cuprinol, idag betraktat som en tveksam åtgärd.
- Däremot så finns en tunn, gulgrön påväxt på undersidan av råsponten i våtrummet och det oroar mig. Råsponten har ju legat bara 8 år, bytte från asfaboard just till råspont. Jag misstänker att det är någon slags mögelbildning.

Min ursprunkliga plan var att isolera bjälklaget med cellplast för att undvika mängden organiskt material. Nu vid rivningen upptäckte jag att det kan bli lite knepigt att få dit cellplasten snyggt och bra pga el.rör som är dragna på vissa ställen.
- Jag tänker naturligtvis lägga åldersbeständig plast på marken och täppa till de 4 ventilerna.
- Jag har beställt avfuktare Acetec från LSF, kommer inom några dagar.

Nu till mina akuta frågor

- Vad gör jag med det som jag misstänker är mögelbildning under råsponten? Är det Boracol som gäller? Det är ca 25 - 30 cm mellan råspont och marken, omöjligt att ligga och pensla Boracol. Kanske en vinklad pensel fungerar, djupet som jag måste nå är ca 160 - 170 cm. Måste man skölja med vatten, sommarvattnet är inte påkopplat ännu?
- Kanske asfaboard trots allt inte är så dåligt som bärare av lösull i synnerhet med avfuktare installerad.
- Cellplastisolering. Någon med erfarenhet?
- Råspont + vindväv. Kanske klarar sig bra med avfuktare.

En renovering nu bör ju klara sig i minst 30 - 35 år och då har säkert avfuktaren bytts ut några gånger.

Mycket tacksam för råd, förslag och synpunkter
 
Har också ett fritidshus med torpargrund. Hela huset har satt sig och det känns inte värt att renovera huset innan man fått till en bra och stabil grund.

Planen är att gräva bort lite av jorden och kanske jämna av med grus. Sedan lägga ut cellplast och fylla upp utrymmet med betong. Blir ingen golvvärme samt att det är ett fritidshus så kraven på gjutningen känns inte lika stora som när man bygger en platta till en nybyggd villa.

Detta borde få bort problemen med fukt och dåligt lukt från torpargrunden.
 
Är det 25 - 30cm i hela grunden eller är det bara under våtrummet som du inte vill riva? Jag har också en grund som inte är så hög. När jag började renover/saner så var den runt 20 - 25cm men sen sög vi ut 15 - 20cm och fyllde upp med lite singel och gjorde krypdiken för inspektion. Om det bara är under våtrummet kanske du kan gräva ut lite så du kan ligga under och pensla. Boracol har vi använt för skydda alla bjälkar och syllar mot återväxt. Finns något annat medel som en annan kille brukar vara snabb att nämna här på forumet när man nämner Boracol, tror det heter Jape. Boracol penslar man iaf på och du ska inte använda något vatten.
Troligtvis har du fått påväxten för att råsponten är så nära den fuktiga marken. Nu när du får in avfuktaren och plast på backen så kommer klimatet bli bättre och påväxten avta. Asfaboard kommer säkert fungera bra för med avfuktaren så kommer du få ett tort klimat under och boarden kommer inte ha någon fukt som gör att den buktar sig. Jag har vindväv och nät som håller upp isoleringen.
 
Tack för era svar, tråkigt att jag inte är ensam, men det finns nog många torpargrunder med liknande förutsättningar.

pmt. Jo, en isolerad platta på mark är troligen det bästa enligt dagens vetenskap. Jag gjorde en utbyggnad till just den här stugan för några år sedan och då blev det platta på mark.

svebbe. Ja, det är ca 25-35 cm under golvbjälkarna i hela huset. Ett mycket bra tips att gräva ett krypdike, det skall jag göra om det inte fungerar att spruta på antimögelmedel. Jag fick nämligen det tipset att spruta med lågtrycksspruta från en etablerad firma i "fuktbranschen". Fast pensling känns lite rejälare. Medlet som du tänker på är nog Mögel-Fri från Jape, enligt uppgift ett likvärdigt men billigare alternativ än Boracol.

Som sagt, jag har ännu inte bestämt vad jag skall sätta längst ner som bärare för isoleringen, du nämner vindväv och nät, mycket intressant.
- Vilken sorts nät? Hur fäster man nätet i golvreglarna? Vet du om det finns beskrivet någonstans?
- Vilken sorts isolering, lösull eller skiva?
 
S
asfaboard är en skör skiva. du kan bryta sönder den med händerna.
oljehärdad masonit funkar som bärare
 
Vanligtvis sprutar man på Boracol med en tryckspruta men det får endast utbildade saneringsfirmor göra, som privatperson så får man endast pensla på det. Gäller att man har bra tryck på sprutan för medlet är som diskmedel i konsistens. Vindväv och nät finns nog inte beskrivet någonstans. Jag har sett lösningen på nyare hus fast då har man satt vindväv och plastlister som håller fast väven. Fick tipset av LFS eftersom jag hade 700 - 800mm mellan bjälkarna.
Nätet är vanligt hönsnät och vindväven är vanlig Windy. Viktigt att man fäster väven med rätt sida neråt, det som ska vara utåt på en yttervägg blir den sidan som ska vara mot marken
Väven och nätet fäster du under bjälkarna med häftpistol. Man börja längst in i ett rum. Först fäster man väven sedan nätet på den, sedan drar man ut väven en bit och fäster den under. Sedan drar man ut nätet och håller den på spänn samtidigt som någon fäster nätet under med häftpistolen. Så kör man på så tills man kommer till andra sidan av rummet. Svårt att förklara men jag hoppas du förstår tekniken på ett ungefär.
Jag har använt Isover skivor, 195mm och 45mm på varandra så jag fått 240mm isolering.
Lägger upp några bilder på hur det ser ut.
 
  • IMG_0910.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0973.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1937.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var intressanta bilder, det är ju inte många som isolerar med cellplast, tror jag mig ha förstått. Och tjock isolering har du. Nu kommer jag att göra jobbet ensam och klarar nog inte av att hantera både vindduk och hönsnät. Jag funderade alltså på att spika läkt eller en bräda unde golvreglarna och låta cellplasten vila på detta.
- Är det ett måste att ha vindduk i kombination med cellplast?
- Är det svårt att få till exakta dimensioner, såga, raspa etc?
- Jag ser att du har rör i bjälklaget, går det bra att få till cellplastskivorna så att passningen blir bra mot rören?
 
S
fogskum funkar att fylla mot cellplast och rör
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.