Egentligen är det en person i min närhet som tråden handlar om - men eftersom alla ändå kommer tro att jag frågar åt mig själv så kommer jag skriva frågan i jag-form..

Jag har ett hus som jag om och om igen tillbygger och ändrar utan att söka bygglov. Huset ligger avsides på en avstyckad föredetta jordbruksfastighet men det ligger inom ett detaljplanerat område. Kilometer från närmsta strand.

Med jämna mellanrum har jag ändrat fasadfärg. Byggt vedskjul som vida överstiger friggebod i storlek och attefallshus i höjd. Byggt ut min veranda till att bli en balkong runt nästan hela huskroppen. Anlagt pool. Börjat gjuta för en tillbyggnad under balkongaltanen och planera för ett uterum och kanske även ett ”attefallshus”. Inget bygglov har jag sökt sedan 90-talet. De flesta tillbyggnader börjar bli till åren och inom några år kommer några vara preskriberade. Grannarna verkar inte bry sig för ingen har anmält något. Jag är självlärd snickare och det jag byggt är ingen fara för omgivningen.

Om jag blir anmäld så antar jag att det kan bli vite och krav på återställning av det som inte preskriberats men vad händer om allt jag gjort fyller tio utan att kommunen gör en razzia? Är det lugnt då? Eller finns det saker som gör att jag ständigt ska vara orolig? Mitt närmast tvångsmässiga svartbyggande kommer såklart göra att jag har nya grejer som startar om tioårsklockan men kan dessa nya grejer påverka det gamla preskriberade på något sätt eller är det fredat så fort det fyllt tio?
 
  • Gilla
Nilsson11
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Gavialen Gavialen skrev:
Egentligen är det en person i min närhet som tråden handlar om - men eftersom alla ändå kommer tro att jag frågar åt mig själv så kommer jag skriva frågan i jag-form..

Jag har ett hus som jag om och om igen tillbygger och ändrar utan att söka bygglov. Huset ligger avsides på en avstyckad föredetta jordbruksfastighet men det ligger inom ett detaljplanerat område. Kilometer från närmsta strand.