Egentligen är det en person i min närhet som tråden handlar om - men eftersom alla ändå kommer tro att jag frågar åt mig själv så kommer jag skriva frågan i jag-form..

Jag har ett hus som jag om och om igen tillbygger och ändrar utan att söka bygglov. Huset ligger avsides på en avstyckad föredetta jordbruksfastighet men det ligger inom ett detaljplanerat område. Kilometer från närmsta strand.

Med jämna mellanrum har jag ändrat fasadfärg. Byggt vedskjul som vida överstiger friggebod i storlek och attefallshus i höjd. Byggt ut min veranda till att bli en balkong runt nästan hela huskroppen. Anlagt pool. Börjat gjuta för en tillbyggnad under balkongaltanen och planera för ett uterum och kanske även ett ”attefallshus”. Inget bygglov har jag sökt sedan 90-talet. De flesta tillbyggnader börjar bli till åren och inom några år kommer några vara preskriberade. Grannarna verkar inte bry sig för ingen har anmält något. Jag är självlärd snickare och det jag byggt är ingen fara för omgivningen.

Om jag blir anmäld så antar jag att det kan bli vite och krav på återställning av det som inte preskriberats men vad händer om allt jag gjort fyller tio utan att kommunen gör en razzia? Är det lugnt då? Eller finns det saker som gör att jag ständigt ska vara orolig? Mitt närmast tvångsmässiga svartbyggande kommer såklart göra att jag har nya grejer som startar om tioårsklockan men kan dessa nya grejer påverka det gamla preskriberade på något sätt eller är det fredat så fort det fyllt tio?
 
  • Gilla
Nilsson11
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Gavialen Gavialen skrev:
Egentligen är det en person i min närhet som tråden handlar om - men eftersom alla ändå kommer tro att jag frågar åt mig själv så kommer jag skriva frågan i jag-form..

Jag har ett hus som jag om och om igen tillbygger och ändrar utan att söka bygglov. Huset ligger avsides på en avstyckad föredetta jordbruksfastighet men det ligger inom ett detaljplanerat område. Kilometer från närmsta strand.

Med jämna mellanrum har jag ändrat fasadfärg. Byggt vedskjul som vida överstiger friggebod i storlek och attefallshus i höjd. Byggt ut min veranda till att bli en balkong runt nästan hela huskroppen. Anlagt pool. Börjat gjuta för en tillbyggnad under balkongaltanen och planera för ett uterum och kanske även ett ”attefallshus”. Inget bygglov har jag sökt sedan 90-talet. De flesta tillbyggnader börjar bli till åren och inom några år kommer några vara preskriberade. Grannarna verkar inte bry sig för ingen har anmält något. Jag är självlärd snickare och det jag byggt är ingen fara för omgivningen.

Om jag blir anmäld så antar jag att det kan bli vite och krav på återställning av det som inte preskriberats men vad händer om allt jag gjort fyller tio utan att kommunen gör en razzia? Är det lugnt då? Eller finns det saker som gör att jag ständigt ska vara orolig? Mitt närmast tvångsmässiga svartbyggande kommer såklart göra att jag har nya grejer som startar om tioårsklockan men kan dessa nya grejer påverka det gamla preskriberade på något sätt eller är det fredat så fort det fyllt tio?
I grund och botten så är det just ditt svartbyggande som kan straffas. Det fungerar så att under de första fem åren från att du påbörjade den lovpliktiga åtgärden så kan byggnadsnämnden påföra dig en byggsanktionsavgift för din överträdelse. Det är en sorts straff. Du kan undkomma detta genom att rätta innan byggnadsnämnden fattar beslut i frågan, t ex genom att riva frukten av ditt svartbyggande.

Sedan kommer kommunen att se om det går att ge dig bygglov i efterhand för åtgärden. Går det och du är villig att söka en sådant så är det deras första lösning. Går det inte, eller du inte vill söka så kommer byggnadsnämnden med all sannolikhet besluta att du ska rätta, d v s återställa. Det gör de genom ett rättelseföreläggande.

Mellan åren 6-10 år efter att du påbörjade åtgärden olovligen så kan du inte då en byggsanktionsavgift påförd dig. Men den andra delen med bygglov i efterhand eller rättelseföreläggande kvarstår.

Efter 10 år så är det hela preskriberat, det innebär att det offentliga tolererar din överträdelse och frukten av din överträdelse får stå kvar och accepteras av samhället. Det som är preskriberat är preskriberat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Men om detta är inom starndskydd, eller natureservat etc. Så gäller ingen preskriptionstid. Du kan få rivningsföreläggande för allt som byggs sedan lagen om stranskydd trädde i kraft (typ 1972).
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

räknas preskriptionstiden från byggstart eller från slutförande?
 
Claes Sörmland
Gavialen Gavialen skrev:
Tack för svaren!

räknas preskriptionstiden från byggstart eller från slutförande?
Från åtgärdens påbörjande.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
En sak till: Vil du sedan i framtiden bygga nåt som kräver bygglov så kommer det inte behandlas förrän du söker på alla förändringar som gjorts på fastigheten sedan senaste bygglov. Så preskiberat betyder att du inte kan straffas för "ditt" brott, men problemet kvarstår.
Grannen råkade ut för det efter att de köpt en tillbyggd sommarstuga.

M a o ska man som husspekulant kontrollera om allt är dokumenterat hos kommunen innan köp.
 
  • Gilla
garoto och 3 till
  • Laddar…
Notera också att alla överträdelser som bryter mot detaljplanen gör att du inte kan få något som helst bygglov för fastigheten förrän de har rättats till (en konsekvens av Attefallsförändringarna i lagstiftningen).

Jag har drabbats av detta och kan numera bara bygga till enligt Friggebo- och Attefallsreglerna. I mitt fall så berodde problemen på detaljplanenförändringar som gjorde att befintlig konstruktion inte längre uppfyller detaljplanen. Det handlade om en altan som inte krävde bygglov när de byggdes (de var inritade på ritningarna). De krävde inte heller bygglov när detaljplanen ändrades. Sedan ändrades reglerna rörande bygglov iom Attefall. Efter det ändrardes tolkningarna rörande "ej underbyggd altan" och plötsligt så var min altan inte OK enligt detaljplanen. Detta pga flera oberoende mindre förändringar.

Detta innebar för min del att jag inte längre kan få bygglov då min altan räknas som BYA. Så jag måste riva ca 10m² av min altan (som alltså ingår i ritningen för huset och byggdes som en del av huset) för att få bygga det garage/gäststuga på 40m² i två våningar som detaljplanen tillåter...

Till saken hör att jag har en stor tomt och att fler hus på tomten skulle passa bra med hur det ser ut hos grannarna där det är betydligt mycket mer tättbebyggt med mindre tomter och 40m² garage på i princip alla tomter.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Gavialen Gavialen skrev:
Tack för svaren!

räknas preskriptionstiden från byggstart eller från slutförande?
Hur kan man tänkas bevisa när byggstart påbörjades ?
 
  • Gilla
Paulina123
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jan_G skrev:
En sak till: Vil du sedan i framtiden bygga nåt som kräver bygglov så kommer det inte behandlas förrän du söker på alla förändringar som gjorts på fastigheten sedan senaste bygglov. Så preskiberat betyder att du inte kan straffas för "ditt" brott, men problemet kvarstår.
Grannen råkade ut för det efter att de köpt en tillbyggd sommarstuga.

M a o ska man som husspekulant kontrollera om allt är dokumenterat hos kommunen innan köp.
Fast det är väl snarare så att om man har ett planstridigt hus så kan det vara svårt att få bygglov för att bygga ut just detta hus. Inte en annan byggnad. Och problemet med att även olovligt uppförda byggnader konsumerar upp byggrätten på tomten om man är inom detaljplan. Men det är ju mer en fråga om att många detaljplaner har för liten byggrätt i förhållande till vad som behövs idag.

Det är ju inte så att t ex en mur som byggdes utan lov för många år sedan hindrar att man får bygglov för att bygga ut huset senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur kan man tänkas bevisa när byggstart påbörjades ?
Flygfoto är väl utmärkt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast det är väl snarare så att om man har ett planstridigt hus så kan det vara svårt att få bygglov för att bygga ut just detta hus. Inte en annan byggnad. Och problemet med att även olovligt uppförda byggnader konsumerar upp byggrätten på tomten om man är inom detaljplan. Men det är ju mer en fråga om att många detaljplaner har för liten byggrätt i förhållande till vad som behövs idag.

Det är ju inte så att t ex en mur som byggdes utan lov för många år sedan hindrar att man får bygglov för att bygga ut huset senare.
Jo, så är det tyvärr, åtminstone i min kommun. Reglerna gäller per fastighet, inte per byggnad. Och enligt dem så är det så i hela Sverige.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Flygfoto är väl utmärkt.
Och satellitbilder och Google Street-view om sådan finns...
...så kolla alla dessa innan du skarvar på sanningen...
 
  • Gilla
  • Haha
chrille-gäddan och 2 till
  • Laddar…
Som nämnt ovan, efter 10 år är huvudrisken att man blir sittande med en fastighet som är planstridig och begränsad gällande möjligheten att i framtiden göra åtgärder som är i enlighet med detaljplanen. Detta är nödvändigtvis inte ett problem för den som gjort det, har man redan gett sig in på banan med att svartbygge så är det väl mest troligt att man är benägen att fortsätta enligt samma arbetssätt.

Problemet är nog snarare om man ska sälja huset, finns ju risk att det blir väldigt svårsålt om köpare vet att man inte kommer kunna utföra planenliga åtgärder på huset i framtiden.

Har man inte för avsikt att sälja och planerar att bo kvar så är väl det bästa man kan göra att investera i grannsämjan och försöka flyga under radarn tills preskriptionstiden går ut...
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
5
J Jan_G skrev:
En sak till: Vil du sedan i framtiden bygga nåt som kräver bygglov så kommer det inte behandlas förrän du söker på alla förändringar som gjorts på fastigheten sedan senaste bygglov. Så preskiberat betyder att du inte kan straffas för "ditt" brott, men problemet kvarstår.
Grannen råkade ut för det efter att de köpt en tillbyggd sommarstuga.

M a o ska man som husspekulant kontrollera om allt är dokumenterat hos kommunen innan köp.
Köpare har ingen undersökningsplikt för bygglov
https://lawline.se/answers/har-koparen-av-fastighet-undersokningsplikt-gallande-bygglov
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Notera också att alla överträdelser som bryter mot detaljplanen gör att du inte kan få något som helst bygglov för fastigheten förrän de har rättats till (en konsekvens av Attefallsförändringarna i lagstiftningen).

Jag har drabbats av detta och kan numera bara bygga till enligt Friggebo- och Attefallsreglerna. I mitt fall så berodde problemen på detaljplanenförändringar som gjorde att befintlig konstruktion inte längre uppfyller detaljplanen. Det handlade om en altan som inte krävde bygglov när de byggdes (de var inritade på ritningarna). De krävde inte heller bygglov när detaljplanen ändrades. Sedan ändrades reglerna rörande bygglov iom Attefall. Efter det ändrardes tolkningarna rörande "ej underbyggd altan" och plötsligt så var min altan inte OK enligt detaljplanen. Detta pga flera oberoende mindre förändringar.

Detta innebar för min del att jag inte längre kan få bygglov då min altan räknas som BYA. Så jag måste riva ca 10m² av min altan (som alltså ingår i ritningen för huset och byggdes som en del av huset) för att få bygga det garage/gäststuga på 40m² i två våningar som detaljplanen tillåter...

Till saken hör att jag har en stor tomt och att fler hus på tomten skulle passa bra med hur det ser ut hos grannarna där det är betydligt mycket mer tättbebyggt med mindre tomter och 40m² garage på i princip alla tomter.
Jag glömde nämna att ytterligare ett problem finns på mitt hus. Jag har tegeltak med "vind" på min farstukvist, när den byggdes tillsammans med huset så ingick inte heller denna i bygglovet. Men senare ändringar har gjort att endast enklare tak (typ plasttak över en altan) får finnas utan bygglov. Detta gjorde att även denna skall räknas in i husets BYA. Jag byggde därför in den (utan bygglov) för några år sedan (mer än fem år sedan), vad skall de göra? Den var ju redan planstridig och det finns inga offentliga bilder från utsidan att använda som bevis. Jag har även skickat in ritningar till kommunen på att den finns. Det är inte lätt att göra rätt för sig när de gör det omöjligt att göra rätt. Jag måste ju som sagt var riva delar av altanen (som ingår i husmodellen) för att komma tillbaka till noll och jag har en altandörr där jag måste riva, jag kan inte ta bort altandörren utan bygglov och jag får inte bygglov för att ta bort den då jag har en planstridig fastighet. Det kanske räcker om jag tar bort handtaget från altandörren? Jag antar att jag kan ansöka om rivning och ombyggnad samtidigt också? Och jag behöver egentligen inte riva dessa delar av altanen heller, det räcker ju att jag tar bort trallen och sätter ett skärmtak 10m² på det och är helt plötsligt är det tillåtet igen. Möjligen att jag måste demontera altanräcket också (men då ändrar ju hela huset karaktär plötsligt, det tror jag inte att de vill). I slutänden så lägger jag antagligen en trall som går att lyfta loss i sektioner om någon tänker sig att kontrollera...

Dock inte så viktigt då jag ändå kan bygga 45m² i form av två byggnader till innan jag behöver komma åt mina 40m² garage/gäststuga som jag egentligen har rätt att bygga. Men nog är det väldigt orimligt att många små förändringar i reglerna skall få så här stora konsekvenser?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.