Jag har hört någonstans att man kan i princip bygga hur stort som helst under marken utan bygglov så länge det inte syns utifrån?
Kan man t.e.x låta källaren som är under mark fortsätta en bit förbi entréplanets yttervägg?
Dvs källarplanet blir större till ytan än vad enréplanet är.
 
Redigerat:
Hemmavid fick några mönstermedborgare sandfylla källaren de byggt i smyg !
 
Om inte detaljplanen sätter stopp för källare (vilken den sannolikt inte gör eftersom ni har källare) så ska man kunna bygga källare på hela tomten om man vill, utan bygglov.
 
Slaskman: Lite kan man ju smyga med här och där men källaren tänkte jag köra med alla korten på bordet om man nu får bygga så. Då är det ju bara att köra. Det jag skulle kunna göra är väl att ta upp en liten port i smyg senare.. :)

injonil: Det vi pratar om nu är ett nybygge, gör det nån skillnad? Vi får ju bara bygga 80 + 40 och dom där 40 är redan förbrukade då vi vi vill behålla nuvarnde lillhus som gäststuga.
Så då ska man få plats med tjej och i framtiden 2 barn på 80 kvadrat + att man vill ju ha en snickarverkstad + hobbyrum mm. Därför känns detta som en alternativ lösning med en stor underjordisk källare.
 
Det är mig veterligen bara detaljplanen i området som kan sätta stopp för bygge av källare så länge man bygger enligt Boverkets regler i övrigt (t ex vad avser tillgänglighet).
 
Ok. Får gå in och kolla lite där! Tack för svaret! :)
 
Inte en chans, det kan du glömma. (Citat: Ulf Lundell)

Pbl 9kap. 2§: Det krävs bygglov för nybyggnad och tillbyggnad.

Pbl 1kap. 4§ (definitioner): Byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktig placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktig placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.
 
Haavard: Fint citat.. Ha ha
Kan man tolka texten du lagt in som att även en byggnad under mark räknas in som bottenplatta/byggarea?
För det är ju när man kommer till byggytan som skon klämmer..
 
Lite gammal tråd men av intresse för mig. Planerar att bygga ett hus men det är inte tillåtet att bygga källare men man kan kanske göra en väl tilltagen krypgrund m.a.p ståhöjd eventuellt fylla upp med ngt lämpligt material som kan avlägsnas vid ett senare tillfälle.
 
  • Gilla
PeterS1982
  • Laddar…
Min granne byggde hus med källare på den tiden man fick statliga lån. Eftersom källaren gjorde huset större än maxytan för statligt lån så fylldes större delen av källaren med makadam. Senare när lånemarknaden avreglerats tömdes källaren på makadam så att den gick att använda.
 
  • Gilla
rickard_89 och 1 till
  • Laddar…
Farsan byggde hus 1991, och fyllde källaren med sand så att det gick som "krypgrund".

Sedan efter 2-3 år så tömdes skiten. Vilket helvete till sommarjobb det var. 150kvm med en meter sand..
 
Nej, man måste ha bygglov för detta. (PBL kap 8)
 
Kanske inte behöver berätta allt ;-)
 
Finns det ett maxdjup för grävd krypgrund?
 
L-E skrev:
Finns det ett maxdjup för grävd krypgrund?
Det finns ett våningsbegepp där det definieras om källaren är en våning i plan- och byggförordningen kap 1

Och inreder du källare där det innan varit krypgrund så är det en utökning av boytan och definitivt lovpliktigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.