Finns inget bygglov till altan taket i huset som jag ska köpa, Bör jag vara orolig? Vad kan jag göra åt saken och vad kan hända?
 
Hur gammalt är bygget, är det preskriberat så spelar det ingen roll. Annars tycker jag du ska kolla med mäklaren om att säljarna fixar bygglov nu i efterhand.Vill kommunen att det ska rivas, ja då är det dax att förhandla med säljarna alt. ha möjlighet att träda ifrån köpet utan kostnader.
 
Taket är naturligtvis mer än 10 år och det finns en tråd på forumet hur man fixar till det då. :)
 
Hur stort är taket då? Man får bygga 15 kvm skärmtak utan bygglov.
 
Jag hittade denna beskrivning av skärmtak/altan bygge från denna sida
http://www.svenskfast.se/Templates/Page____1913.aspx

Har själv tänkt på detta så nu när jag såg din fråga sökte jag lite info, hoppas det hjälper något!

"En altan som ligger mer än 60 centimeter ovanför mark kräver bygglov. Vill du bygga en lägre altan med ett plank runt krävs det bygglov om höjden på planket blir mer än 1,10 över marken.
Tänk även på närheten till grannar. Är altanen minst 60 centimeter hög och närmare än 4,5 meter från granntomten måste grannarna höras innan bygglov kan beviljas. När du sätter upp till exempel en friggebod närmare grannen än 4,5 meter krävs dennes medgivande för att den skall vara bygglovsfri.
Vill du dessutom sätta upp ett skärmtak över din altan eller entré kan du göra det utan bygglov om samma avståndsregel följs och taket är mindre än 12 kvadratmeter.
Allt över det kräver bygglov. Bygglovsdjungeln är alltså rejält snårig och det bästa rådet är
att ta reda på vad som gäller innan du sätter igång samt att prata med dina grannar."
 
Jag tror svensk fastighetsförmedling borde uppdatera sin text, gränsen är 15Kvm, inte 12. Enl. PBL.
 
Oops ursäkta att uppgifterna inte var helt korrekta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.