Hej! På övervåningen i vårt 70-hus har vi ett ursprunglig badrum som behöver renoveras. Har rivit väggar och har nu börjat även riva bort det gamla äckliga golvet.
  1. Först var det brun plastmatta
  2. Under plastmattan typ 10 mm spånskiva,
  3. Under spånskivan var det typ 15 mm frigolit
  4. Under frigoliten var det 15 mm spontade bräder. Detta är ursprungsgolvet.
  5. Under bräderna ligger det lådor av 3 mm masonitskivor fyllda med 170 mm sågspån.
    Mellan långsidorna på masonitskivelådorna finns det något som skulle kunna vara wellpapp och på kortsidorna finns det typ gammal gullfiber.
  6. Under sågspånet finns det plankor

Om jag mäter vid trappan mellan under- och övervåningen uppskattar jag golvet till ca 230 mm tjockt. Om jag mäter 170 mm sågspån + 15 mm spåntade bräder för ursprungsgolvet och gissar på att bräderna under sågspånet även de är 15 mm blir det 200 mm. Då finns det bara 30 mm kvar som troligen är taket på undervåningen med kanske lite distanser.

Har sågat upp som en stjärna på golvet för att hitta något men ingenstans ser jag bjälklag, varken under sågspån eller gullfibern.
20151018_135856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151018_145120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur är detta byggt, är det bara väggarna på undervåningen som håller upp allt? Hur skulle ni förstärka det här golvet? Jag funderar just nu på att ta bort allt sågspån under golvet och regla upp på undervåningens väggar (om jag hittar dem).
 
Redigerat:
Kanske är nått liknande kertobalkar fast i lådformat?
 
Hej.
Tycker ser ut som du har ett Mockfjärdshus. Och då är undersidan likadan som översidan. Dvs reglar saknas. Masoniten är limmad som små block som är i hopslagna. Ca20x20 cm.
Ytterväggarna lär vara samma konstruktion.
Så du får göra göra det du är inne på.
Regla upp nytt bjälklag.
 
Ja det ser precis ut som gammalt mockfjärdshus. Då är både väggar och golv byggda av spånfyllda "kasetter" och något annat bjälklag kommer du inte hitta. Googla elementhus mockfjärd så hittar du en del info på detta forum.
Vi bor också i ett sådant och ska dra igång en badrumsrenovering när som helst så jag har inget facit på förstärkningar ännu.
Ofta verkar man styva upp golvet genom att skruvlimma golvspån ovanpå. Se t.ex denna renovering: https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/138754-nytt-badrum-i-ett-mockfjardshus.html

Vill du fördjupa dig ordentligt kan du rådfråga denna kille som verkar vara expert på mockfjärds elementhus:
http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusakuten---hjalp_851
 
OK, börjar förstå nu. Är det någon som vet hur långa "lådorna" är?
 
Tror det varierar beroende på vilken husmodell man har och i vilken del av huset man är. Har du källare? I så fall kan du få ett hum om hur elementen ligger och är skarvade.
Vårt hus ser ut ungefär som det på ritningen på denna sida: http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusmontor_244
Där ligger lådorna tvärs över hela vardagsrummet utan någon stöd mitt under. Det finns alltså ett lika stort källarrum rakt under vardagsrummet utan några bärande väggar eller pelare mitt på. I delen där sovrum finns så är det i källaren en lång bärande källarvägg rakt under den långa väggen där ingångarna till sovrummen är. Elementen ligger tvärs över denna vägg. Om elementen är lika långa som husets bredd där eller om de är skarvade vid denna vägg har jag inte listat ut ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.