Vi bor i ett hyreshus, vi har bara bott i ca 2mån och har redan sagt upp kontraktet av flera olika anledn.
min fråga är finns det några bestämmelser ang ventilation i hus, detta hus är utrustat med golvvärme (endast då elelementen ej blivit inkopplade), och detta drivs av bergvärme, det sitter termostat men dessa är ej heller inkopplade.
Det finns i Garaget i botten/markplan vent hål men dessa är igenisolerade. så den enda luft som kan cirkulera är när vi öppnar ytterdörr, balkongdörr eller fönster. (kul i vinter med minusgrader utomhus).
Det finns inga som helst fläktar el utsug i huset.
Kan vi med hänvisning till att det ej finns ngn vent häva kontraktet i förtid och flytta ut innan 3 mån uppsägningen gått ut och slippa bet den tid vi ej bor där. Hyran är 8000:- / mån kallhyra för ca 200m2 boyta inkl badrum hall toalett kök/integrerad med ett stort allrum, och ca 20m2 tvättstuga som ej är färdigbyggt och ca 80m2 garage (som läcker in vatten? ).
Så vad gäller egentligen ang vent, detta hus är nybyggt och högst 1 ½ år gammalt (det är inte ens färdigt helt o hållet.)
 
Då huset är nybyggt så gäller ju de nyaste bygg normerna ang. vent mm. Och då ska det inte vara några problem alls. Men om ni nu har flyttat in innan huset är helt färdigt så är det inte omöjligt att det finns inskrivet något om detta i kontraktet då vent kanske inte är helt färdigt precis som att era radiatorer inte sitter på plats än.
 
Det står ingenstans i kontraktet. Huset skulle ha varit klart innan vi flyttade in, vilket var överrenskommet. Vi gav dom t.o.m 17 dagar extra att bli klara (betalde bara halva hyran de mån).
När det gäller fläkt o utsug har det aldrig varit tal om, från hyresvärdens sida, att det ska installeras o det finns inga uttag el likn för det heller. Ventilation i garage finns uttag o galler ligger löst vid sidan av. Dom tre uttag som finns är igensatta med skumisolering. Och efter samtal med hyresvärden framkom det att dessa ej kommer att användas.
 
Kan inte reglerna men är helt hundra på att det måste finns vent i ett nybyggt hus. Även mitt hus från -50 hade krav på vent i sovrum och det är inget som ändrats på vad jag vet. Och är nu inte huset färdigt enligt tidigare överenskommelse så borde det inte vara några större problem att hävda att det är värden som gjort avtalsbrott och därigenom slippa 3 månader uppsägning. Låter som att detta är en riktig bluff värd du har haft otur att stöta på.
 
Oh ja! Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om alla andra saker hyresvärden har ljugit om o "missat" informera oss om...

 
Och förresten radiatorerna sitter där och kontaktuttaget sitter där det är sladden däremellan som saknas ngt jag frågade om jag skull fixa och fick då svaret att det skulle han säga till den som installerat elementen att göra det var för två mån sen och inget nytt under solen där inte, dock finns det nya hyresgäster som skalll flytta in den 1/12 så det kanske inte är så bråttom för vår skull nu (sarkasm)
 
Lite rätt har du idet du skriver. Vet han att ni ska ut så kanske han väntar för att elkillen ska få fritt spelrum när han är där. Men tbx till grundproblemet. Försök dokumentera allt det han har lovat er. Gärna med papper som han har skickat er eller liknande. Betala hyran måste ni göra om ni inte hör något annat. Ta kontakt med lokala konsumentrådgivaren och beskriv erat problem så kanske ni kan få mer hjälp.
 
BYGGNADSNÄMNDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anmäl bygget till byggnadsnämnden. De ska kunna reglerna och kan sätta en blåslampa i arschlet på den kvalitetsansvarige.

Kraven på ventilationen finns att hämte på boverkets hemsida, nybyggnadsregler heter det.
 
T
Gör som Poiu sa, sök också i lagtexten om OVK, lagen om ventilationskontroll, (finns på nätet) i ditt fall kan det räknas som sanitär olägenhet, under förutsättningen att du framförde klagomål medans du bodde där, då ska du ta ärendet till Hyresnämnden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.