Hej!
Vi är relativt nyinflyttade i ett litet egnahemshus från slutet av 40-talet. Från början hade huset självdrag med panna i källaren och skorsten. I slutet av 80-talet byggdes det på en övervåning, samtidigt som alla fönster byttes och huset tilläggsisolerades. Skorstenen förlängdes inte upp till nya taket utan slutar i blindo i mellanbjälklaget. Pannan byttes till en elpanna, och nu har vi bytt den till en luft-vatten vp.
Alla friskluftsventiler sattes igen vid isoleringen. Det som finns i ventilationsväg är en ventil i lilla gästtoaletten på bottenplan, antagligen går den till en ventilationshuv på taket, där även köksfläkten mynnar. Vi byggde direkt efter inflyttning ett nytt badrum i källaren där vi har en utsugsfläkt. Enda badrummet vi använder.
För att stå ut med inomhusklimatet är det ganska mycket öppna fönster....
Huset är bara 60kvm på bottenplan och 40 där uppe.

Nu ska vi bygga om en del på övervåningen och i samband med det funderar vi på en snålvariant på ftx. Tillluft i de tre sovrummen på övervåningen och en avluft i köket på bottenplan. Trappan till övervåningen kommer ner i motsatta änden av huset mot var köket är, så tanken är att friskluften från övervåningen ändå kommer att strömma genom i princip hela bottenvåningen och detta skulle med tanke på planlösning kunna installeras utan några större ingrepp. Att bygga ett komplett system utifrån alla rekomendationer skulle i nuläget bli alldeles för dyrt.

Eller vad tror ni, är detta dumsnålt? Kommer vi att ångra oss?! Och hur funkar det att "tvinga" luften åt motsatt håll mot vad den vill, varm luft vill ju stiga.
Hjälp, vi behöver lite input från några med mer erfarenhet!
 
Förstår inte, hur kan det bli en FTX av detta? (FTX = Forcerad från och tilluft med värmeväxling)
 
FTX står för mekanisk till- och frånluft med värmeväxlare som återvinner värme ur frånluften. Forcering pratar man om när man tillfälligtvis ökar luftflödet vid t ex ökad personbelastning eller ökad luftfuktighet etc.
Gör inget "halvdant" system, min erfarenhet att ni kommer ångra det.
Ta kontakt med en vent firma eller annan kunnig.
Börja med att sätta in uteluftsventiler och se till att ni har frånluft i wc bad o kök.
 
Tack för svaren
Concesus; vi har ingen ventilation i nuläget, tanken var att sätta in ett "litet" FTX-system när vi ändå ska renovera, med tanken att det funkar bättre än att bara ta upp nya friskluftsventiler i sovrummen.

Raukas; Vi får fundera vidare och prata med en expert. Men de har ju normer att gå efter och jag vet inte om jag tror att det är värt alla pengar/jobb att installera ett system som uppfyller alla normer. Även om det så klart blir bäst, så kanske vi är nöjda med något som är bättre än det vi har idag.
 
OK, ett litet FTX-system kan kosta från 100.000:- och uppåt att installera, om man inte gör något på egen hand. Aggregaten börjar på 15.000:-, därtill kommer kanaler, don, mm.
 
Vad jag menade var att en "expert" kan råda er vilken väg ni ska gå. Allt från att förbättra självdrag till att installera ett FTX-aggregat.
Själv kör jag med följande:
Boendeplan: Spisfläkt av typ non-stop som alltid går (ljudlöst) och wc med självdrag.
Källare: Självdrag i badrum samt en paxfläkt i ett förråd med mycket fuktgenomsläpp från mark/berg.
Givetvis öppna spaltventiler/uteluftsventiler eller som jag har otäta fönster mm.
Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.