2plans hus med golvvärme nere och radiatorer uppe.
Inte haft problem innan.
Men nu är både element t och golv svinkalla, 18grader inne i morse vid 4 grader ute.
Tycker inte kompressorn startar överhuvudtaget.
Luftat elementen där uppe.
1 bar i tryck.
Jag har väldigt dålig koll, men skickar med lite bilder.
Känns som kompressorn inte får igång, 2 starter sen igår kväll och ingen skillnad på antalet timmar, antar att den varmt vatten imorse.
 
  • Värmepumpens display visar status och temperaturer med en tänd grön signal ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av en värmepumpsregulator som visar låga temperaturvärden och serviceindikator tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets kontrollpanel med inställningarna temperatur, ventilation och schemaläggning på en digital skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostatvisning med värdekurvor för olika utetemperaturer och en grön statusindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepumps termostat som visar värmeinställningar med en graf över framledningstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Står den i ”sommarläge”? (=cirkulationspumpen avstängd)
 
Det verkar som om pumpen för cirkulationen står still? Kolla om den snurrar, brukar finnas en skruv i mitten som man kan skruva bort och se om den roterar. Kolla även att ställdonet på ventilen öppnar och stänger som reglerar värme till radiatorer.
 
Inget sommarläge.
Cirkulationspumpen är den till vänster innanför serviceluckan?
Den vibrerade litegrann så antar att den fungerar, men nu är den Still igen.
Får väl ringa dom som installerade pannan, är ju garanti kvar.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Ja cirkulationspumpen sitter nere till vänster bredvid expansionskärlet. Har du kollat inställningarna i meny "5.1.10 Driftläge värmebärarpump" och "5.1.11 Värmebärarpumpshastighet"? Annorlunda än fabriksinställningarna?
 
J Josth skrev:
Ja cirkulationspumpen sitter nere till vänster bredvid expansionskärlet. Har du kollat inställningarna i meny "5.1.10 Driftläge värmebärarpump" och "5.1.11 Värmebärarpumpshastighet"? Annorlunda än fabriksinställningarna?
 
  • Displaypanel för värmepump som visar driftstatus och hastighetsinställningar för varmebärarpumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mystiskt, då borde inte värmebärarpumpshastigheten visa 5% i första bilden. Kan som sagt vara något fel på den.
 
Nu står den på 30%
Sjukt irriterande , går ju inte att ha 18 grader inne, lär ju fortsätta ner.
 
  • Värmepumpens display visar driftinformation med värmebaraspumpshastighet på 30%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det hand köra pumpen manuellt via display?
 
J Jeppson skrev:
Går det hand köra pumpen manuellt via display?
Det vet jag faktiskt inte.
 
JonasJensen
Verkar vara samma problem som jag har med min F730... Varmvatten är det inga problem med men ingen värme.

Displayen säger som för dig att framledningstemperatur är hög men rören som går till centralen med ställdon är kalla. Jag har skruvat av alla ställdon för att öppna alla ventiler men ingen skillnad...

Har också provat att tvinga cirkulationspumpen att gå på 60% i 10 min men ingen skillnad i temperatur på vattnet till ställdonen.
 
JonasJensen JonasJensen skrev:
Verkar vara samma problem som jag har med min F730... Varmvatten är det inga problem med men ingen värme.

Displayen säger som för dig att framledningstemperatur är hög men rören som går till centralen med ställdon är kalla. Jag har skruvat av alla ställdon för att öppna alla ventiler men ingen skillnad...

Har också provat att tvinga cirkulationspumpen att gå på 60% i 10 min men ingen skillnad i temperatur på vattnet till ställdonen.
Jag ger upp, ringde service numret till dom som installerat men inget svar.
Hoppas dom hör av sig imorgon.
Jäkligt märkligt iaf eftersom det fungerat innan men eftersom har jag inte märkt av någon värme alls.
 
Eftersom gradminuterna är så höga så är vp nöjd å startar inte för att göra värme. Antingen så går inte cirkpumpen på värme även att den visar det eller så är någon avstängningsventil som står stängd. Sen så tycker jag att kurva 9 för golvvärme är för hög... onödigt slitage och strömförbrukning. Det är vad jag kan utläsa av bilderna...
 
Tror inte pumpen går och det som är problemet.
Någon ventil som är avstängd tror jag inte eftersom värmen fungerat tidigare 2 år.
Lämnat ett meddelande till teknikern och hoppas han återkommer under morgondagen.
 
Nu är den lagad, var en växelventil som var trasig.
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.