har en bekant som precis fått en luft/vatten värmepump från jula (begagnad) installerad i sitt gamla hus, uppvärmingen bestod innan av vedpanna i köket som nu är bortkopplad då den frös sönder en vinter.
på till och från kopplingen sitter nu luft/vatten pumpen. vattnet cirkulerar men det blir ingen värme, håller max 40 grader i framledningstemp. och ungefär samma i retur. cirkulationspumpen står på max ?! och rören från utedelen håller bra temp (så att man bränner sig) på ledningen före pumpdelen sitter 2 st elvärmare den gamla och den som ska ge hjälp värme vid kyla ute + 2 avstängda cirkulationspumpar. (inte jag som kopplat, men jag hade hellre sett att värmarna satt efter pumpdelen)

nån som har en aning om vad felet kan vara? varför får man inte mer än 40 grader i framledning trots att man ställt termostaten på max? kan det vara nån givare eller dyligt som spökar?

mvh // Mathias
 
A
Det verkar vara cirkulations fel om du har samma ut som in.
Blir radiatorena varma alls?
Sen ger ju inte dessa kina pumpar så hög framledning
Jag tror att de ger max 45C Vid plusgrader ute med mycket dåligt COP.
Har du luftat hydroboxens alla nipplar?
Dockar du mot element direkt?
 
S
Allt som har med tillskottsvärme att göra ska sitta efter värmepumpen , blir det för varmt till VP så storknar den och stannar
Det vore inte fel med en enkel skiss hur det ser ut samt notering på densamma om temperaturerna på rören , behöver inte vara någon Rembrant
 
electroluxaren skrev:
Det verkar vara cirkulations fel om du har samma ut som in.
Blir radiatorena varma alls?
Sen ger ju inte dessa kina pumpar så hög framledning
Jag tror att de ger max 45C Vid plusgrader ute med mycket dåligt COP.
Har du luftat hydroboxens alla nipplar?
Dockar du mot element direkt?
radiatorerna blir typ fisljummna, inget som skulle kunna värma en vinter precis, det skulle vara utkylt ganska fort. jag är oxå inne på att det skulle vara cirkulationsfel, det svalpar i elvärme elementet och vad jag vet så tyder väl det på att det finns luft i systemet någonstans?
jag har dessvärre ingen aning om vad som är luftat eller ej, tror dock dom bara har luftat på elementen :/
ja direkt emot elementen, ingen acc tank el dyligt, dock så har dom kopplat så att framledningen gör en avstickare genom en gammal trycktank med nästan avstängda ventiler för att minska cirkulationen genom tanken och "Lagra värme" däri (en gråsilvrig plåtsak som brukar finnas i gamla system)

trycket i systemet ligget på 0,5 bar
den ligger ju på 6 kw så tycker att den borde ge lite mer värme än så, men jag kan iofs inte så mycket om luft/vatten pumpar.
 
S skutten11 skrev:
Allt som har med tillskottsvärme att göra ska sitta efter värmepumpen , blir det för varmt till VP så storknar den och stannar
Det vore inte fel med en enkel skiss hur det ser ut samt notering på densamma om temperaturerna på rören , behöver inte vara någon Rembrant
ska åka ut i morgon och försöka göra en skiss och ta tempen på systemet. så lägger jag in den här ;)
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S
Är det en VP som är direktkopplat mot elementen så kommer den att gå tills det är Ca 40 C på returen till den , det är en normal temp för äldre luft/vatten pumpar ,blir det kallt och tillskottet ökar på så kan returen
bli för varm , då stannar VP
I det här fallet så finns det ingen shunt som reglerar ut värmen och det var någon tank , den tanken är nog för när det eldades i köket , så var den ett magasin för värme
 
A
När den är direktkopplad mot elementen så kan du köra den med flytande kondensering och använda kontrollpanelen som termostat i bostadsutrymmet.
Sitter elpatronen rätt så kommer den att hjälpa till att få up framledningen.
Cirkulationspumpen bör justeras för lämplig retur temp.
Men koppla bort silvertanken den gör bara systemet trögt.
 
S
Eluxaren , är det fjärrstyrning på den sortens VP , inverter då ?? Vanliga L/V -VP av äldre typ brukar vara raka rör i driften med max retur som stoppar dom
Det är en JULA har dom styrbox på insidan
 
A
De här kina pumparna har sett i stort sätt lika dana ut de senaste 8-10 åren oavsett om det stått jula, anslut, EC, invest mm. mm.
En tre stegs inverter, hydrobox samt en kontrollpanel.
Levererades först utan elpatron sedan med lös extern elpatron senast med elpatronen inklämd i hydroboxen.
På kontrollpanelen kan man välja värme eller kyla och vilken framledningstemperatur man vill ha eller om kontrollpanelen skall styra framledningen genom att sätta ett rums börvärde.
Alla versioner genom åren är behäftade med multipla fel.
På de senaste sitter CP fast dvs pumpen roterar ej från fabrik.
Elpatronen krävs för att komma upp i temperatur och för att nå de 6kW som den påstås ge vid +10 ute.
Vid minusgrader ger den 2kW med cop 2.
 
MultiMan
2kW med COP 2 vid minusgrader? Stämmer det verkligen? Borde ju vara säljförbud i Sverige. Jag behöver 2kW i kupévärmaren till bilen för att hålla temperaturen när det blir kallt.

Min LLVP har 4,3kW vid -15 med mycket högre COP och den kostade "bara" dryga 11'. Är det då lönt att skaffa dessa, tydligen värdelösa, Kina-pumpar?
 
MultiMan
Ser ju totalt uselt ut! Varför köpa en vattenburen värmepump som ändå inte kan värma mer än en liten del av ett normalt hus när det är kallt? Mer komplicerad installation, fler saker som kan krångla och lägre effekt än en LLVP för samma pengar.
 
electroluxaren skrev:
gå in på Jula och kika på specen på deras senaste (bästa?) 6kW are
[länk]
sidan 22.
av det lilla jag kan, så tycker jag inte att det är några imponerade siffror :/ det är en sådan han har installerat, 6 kw.
ska ut i eftermiddag och försöka rita upp ett kopplings schema, men helt klart är att värmaren måste flyttas till efter Lvp oavsett, sen får dom nog lufta igenom systemet igen, föreslog även att dom skulle "skölja" ur det eftersom det stått länge och troligtvis finns en del rost å skit i.
vilket tryck ska man försöka eftersträva? nuvarande ligger det på 0,5bar.
sen får vi se vad han tycker efter ha läst dessa siffror :/ han lär ju får ladda upp vedförrådet inför nästa vinter oavsett :/
 
A
Kolla de två avstängda pumparna om dessa stör
 
har precis vart ute och ritat av lite, hoppas det går att läsa ;) har stängt av cirkulationen genom tanken då den rimligtvis inte gör någonting förutom drar varmvatten tillbaks på returen. och ställt ner cirkulationspumpen från 3an till 1an. kände även genom rören från ute delen in genom väggen och är väldigt säker på att det tjocka röret är tvärböjt !! (kan inte ta av isoleringen utan det får installatören göra)
graderna är mätta med "irkamera" (?) så dom är nog inte 100% säkra men funkar nog som riktmärken..

http://forumbilder.com/images/2018/03/29/pump.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.