Hej
Köpte för ett snart 2 år sedan ett hus med installerad bergvärmepump typ IVT Greenline från ca 2002. Systemet har fungerat ganska bra, dock lite kallt emellanåt. Har därför inte lagt någon större vikt att ta reda närmare på hur det funkar. Hur som helst så har vi de senaste dagarna med kalla nätter noterat att det inte finns värme i någon av radiatorerna och huset är nu kallt. Började då titta lite närmare på värmesystemet och manualen till pumpen, men kommer inte så mycket längre. Skulle uppskatta lite tips om vad man kan undersöka närmare på för att komma vidare.

En sak som jag reagerade på är att utetempgivaren i morse visade ca 20 grader, trots att det ju var nollgradigt i natt. Jag antar att det är denna givare som styr hur mycket värme som ska köras ut i radiatorerna utifrån den inprogrammerade kurvan? Jag ser att givarkabeln går in i väggen, men hittar inte var givaren finns. Den syns inte på någon yttervägg. Funderar på om den sitter inne i väggen eller på vinden, skulle förklara värdet från den. Har dock varit på vinden och hittar den inte där heller. Om givaren vore trasig borde den ge ett mycket lågt eller högt värde.
Jag har under dagen sett att pumpen startat ett par gånger, men det kommer som sagt ingen värme ut i radiatorerna.
Som sagt, tips emottages tacksamt.

Mvh
Daniel
 
Hej
Lösningen är nog att leta reda på sensorn. Den är stor som två tändsticksaskar och brukar sitta på fasaden på norrsidan.
Tycker pumpen att utetempen är +20 kommer den garanterat inte att producera någon värme.
Att du ser att den går beror säkert på att den "tillverkar" varmvatten.
Fredrik
 
Tack för snabbt svar! Hittade mycket riktigt givaren på norrväggen. Har sedan senaste inlägget lossat givaren från plinten i styrenheten. Kunde då konstatera två saker: vid ohmmätning ser man att givaren ger ett korrekt värde, ca 10 grader just nu. När givaren kopplades bort tror styrenheten att det är noll grader ute och värmepumpen startade. När jag sedan kopplade tillbaka givaren visas rätt temperatur på displayen. Noterade att en av plintarna inte var riktigt åtdragen, kan vara orsaken.

mvh
Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.