Närbild på en värmeelementsanslutning med en avlägsnad termostatpiggen, rören syns vara kalla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeelement med synlig termostat och anslutningsrör som inte ger värme, mot en blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har bekymmer med att jag inte får värme i ett element på ovanvåningen, vilket jag hade förra sässongen. Piggen till termostaten kärvade och jag fick aldrig den att fjädra så jag beställde en ny packbox, vilket inte heller hjälpte. Piggen rör sig ändå inte. Har naturligtvis luftat och jag har rätt tryck i systemet. Bägge rören till elementet är kalla. Hör att det är cirkulation i elementet. Elementet som ligger parallellt kopplat på nedervåningen funkar som det ska. Är dock bara varmt en liten bit ovanför dess anslutningar. Har testat knepet med att stänga av alla element och dra på cirkulationspumpen på max, men det hjälper inte heller. Om det är av intresse så är värmeanläggningen en luft/vatten kopplad till en vanlig villapanna. Har slut på ideer. Nån som har nåt tips?
 
Bye packbox, hur är det med själva ventilen då. Lite våld med en hammare på ventilen, som en hackspett så brukar den gå tillbaka
 
Menar du pinnen som sticker ut eller avstängningsventilen längst ner?
 
Inte på pinnen utan på sidan mitt i det som är som ett T blanka delen , finns en ventil i som kan kärva och inte vill gå ända ut i bland.
 
J jonaserik skrev:
Inte på pinnen utan på sidan mitt i det som är som ett T blanka delen , finns en ventil i som kan kärva och inte vill gå ända ut i bland.
Efter en massa knackanden och ett par ordentliga hammarslag på piggen så släppte ventilen till slut, så nu har jag äntligen värme. Tack för hjälpen! :)
 
Tryck piggen ca 30 ggr ända in i botten ( ett mejselskaft eller annat går bra göra med ) . För att få till motion på ventilen som sitter ini, bara så att ev. lite skit ska släppa, bättre att ligga i framkant än bakkant
 
Efter ett par ordentliga slag så satte det igång och började funka. Har tryckt piggen säkert ut och in tidigare 50 gånger med en tång utan resultat. Men med ett par hammarslag så satte den igång och började fungera.
 
(y)(y)(y)
 
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.