Jag har ett problem med mina element... de blir inte varma längre. Det brukar funka bra (förutom ett par element som vi måste lufta då och då), men idag kommer det inte ut någon värme alls. Det brinner i pannan och ack-tankarna håller på och värms upp, men inga element blir varma.

Dessutom "skramlar" det väldigt från en ventil som sitter på ett av rören i pannrummet. Det är en ventil som man ska kunna lufta hela systemet med, tror jag. Jag har testat att skruva på den, och det pös lite och sedan kom det vatten, precis som när man luftar elementen, men även efter det så låter det fortfarande, och kommer fortfarande ingen värme ut i huset.

Vad kan det vara för fel?
 
Har du slutet system?
Om du har det så vad har du för tryck på expansions kärlet om det är för lågt så får du ej något vatten upp till elementen.
 
Jag antar att det är ett slutet system. På tryckmätaren är det en röd visare som står på knappt 1 bar, och en svart som står på kanske 0.75 bar. Låter det normalt? Hur vet man om det är ett slutet system? Vad är alternativet?
 
Efter lite mer skruvande på den där ventilen så verkar det som att bubblorna, eller vad det kan ha varit, har försvunnit för den här gången. Nu är elementen heta igen, och temperaturen börjar masa sig upp mot 15 grader. Skönt!

Det kanske är läge för mig att kolla upp hur man får bort luften som verkar finnas i systemet lite mer permanent. Tack för svaret i alla fall.
 
Har du ett kärl nere vid pannan förutom acktankarna som det sitter en tryckmätare på så har du mest troligt ett slutet system.
Vilket tryck du skall ha beror på hur stor höjdskillnad det är från tryckkärlet till den högsta punkten på radiatorsystemet.
Nu blir jag lite osäker men jag har för mig att varje 0.1bar räknas som en meter i höjdskillnad.
 
0,1 bar motsvarar en meter vattenpelare.
Helt klart verkar det som Jazzgossen har en läcka någonstans i stystemet. Försök hitta den.
Kolla om det kommer vatten ur övertrycksventilen. Den kan behöva bytas i så fall. Det är viktigt att sätta en med samma tryck, annars kan pannan sprängas.
Den röda visaren kan du röra på själv, det är bara för att kunna hålla koll på vad vilket tryck det bör vara. Den svarta visaren visar aktuellt tryck. 0,75 bar är lågt om du har 2 våningar och källare. Det bör ligga på runt 1,5 bar.
 
Det är lite svårt att läsa av tryckmätaren, eftersom det är svårt att komma åt att se den rakt framifrån. Men jag tror att den varierar mellan kanske 0.1 bar när tankarna är kalla och uppåt 1 bar (kanske 0.8) när vi eldar på ordentligt. Det är ett tvåvåningshus utan källare.

Ett problem kvarstår. Elementen blir varma nu, men det kommer ett rytmiskt knackljud från pumpen. Vi har luftat elementen i huset och pumpen i pannrummet, så nu kommer det bara vatten när vi öppnar ventilerna. Ändå knackar det från pumpen när den är igång. Det finns tre hastighetslägen. I det långsammaste låter den ingenting, men i de två snabbare knackar det (med kortare intervall i det snabbaste läget, förstås).

När vi stänger av pumpen helt, med huvudströmbrytaren, låter det som att det skvalpar till i expansionskärlen. Är det normalt?
 
0.1 bar vid kalla tankar är alldeles för lite för ditt system, kontrollera vad du har för förtryck i kärleket, släpp eventuellt ut lite luft ur det, och fyll på vatten, så du i alla fall har 0.6-0.7 bar vid kallt system, och att du ligger på dryga 1 bar vid full-laddade tankar. Knackandet kan bero på att du har väldigt lågt tryck i systemet och ihop med att laddomaten skyfflar med lite luft och får nedsatt kapacitet närmar sig vattnet kokpunkten, fenomenet borde försvinna med lite högre tryck i systemet, eftersom vattnet ej kokar vid 100 grader då, utan vid högre temperatur... Försök sätta en automat-luftare på högsta punkten för att bli av med luften, av egen erfarenhet tycker jag att kvaliteten på dom är katastrofal dock, har på 2 år bytt 4 stycken här... men de är lätta att byta, och kostar inte många tior...
Lycka till!
 
Efter lite mer felsökning av en rörmokare så kom vi fram till att det var cirkulationspumpen som hade gett sig. Nu är den bytt, och nu funkar det bättre. Det här var tydligen pump nummer två som byttes sedan 2004. Ingen kanonkvalitet på Grundfos, verkar det som.

Dessutom behöver nog en säkerhetsventil bytas, för när vi försöker fylla på mer vatten så börjar det rinna ur ventilen som hör till pannan nästan på en gång.

Tack för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.