Hej!

Jag har lite problem att få värme i ett element i källaren.
Huset är 1plans från -65 med källare.
Jag tror det är ett ettrörsystem och alla element fungerar fint utom ett i källaren.

Vit källarradiator med ettrörssystem, det vänstra röret varmt, det högra kallt med synliga läckspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vänstra röret är varmt och det högra kallt. Om jag lossar på luftskruven kommer det kallt vatten.

(Ser lite skitigt ut eftersom luftningsventilen läckt lite)

Övriga element i källaren som fungerar
Radiator i källare med ettrörsystem, vänstra röret varmt och högra kallt, luftskruv som läckt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeelement i källare med ett varmt vänster rör och ett kallt höger rör, tecken på läckage vid luftskruven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Element med termostat i källare, vänstra röret varmt och högra kallt, tecken på läckage vid luftningsventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kan vara fel?
 
Provat att motionera stiftet som termostaten trycker på?
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Jag hade exakt samma problem med ett element hemma. Jag tog av termostaten och knackade lätt på sidan av ventilen, efter några knack såg jag hur stiftet rörde sig utåt och sen blev det kokvarmt.
 
Vi hade ett element i vår övervåning som aldrig blev varmt.
Pratade med förre ägaren som sa att det varit varmt tidigare men det visade sig att det saknades hål i en banjoskruv så det kan aldrig ha fungerat!?! :thinking:
 
Griffeltavlan
Kollat så inte tillopp och retur är växlade? Känns på dom övriga radiatorer om vä röret är varmt på dom.
Sen varför tillopp och retur kommer från samma rör på sidan där de ser ju en aning roligt ut.
 
Stiftet går lätt och fjädrar tillbaka. Känns som det är skit inne i termostathuset som stoppar flödet.
Frågan är hur lätt det är att plocka isär skiten.
 
Griffeltavlan
På termostaten du hade på en av bilderna är de MMA. Sen beror de på ventil. Har du en bättre bild?
 
Bör vara en sådan här utbytesinsats som sitter i radiatorerna,
https://www.mma.se/produkter/utbytesinsats-tk-sparr/

Gissar på att radiatorn är igenslammad i botten. Behöver troligen kopplas loss och spolas ur. Kanske inte det roligaste att ge sig på just nu mitt i värmesäsongen då det krävs urtappning av värmesystemet.
 
Provat stänga termostaterna i alla andra rum å se om det börjar trycka fram värme till den som inte fungerar? Vattnet tar ju som bekant lättaste vägen
 
Griffeltavlan
Men hur ska det snurra när både tillopp och retur går till samma rör på höger sida?:thinking:
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.