Har nyligen kopplat in ett nytt element på ovanvåningen och väldigt nöjd med att jag klarat mig utan läckage. Desto tråkigare att jag inte får någon värme i elementet. Har provat det mesta och enda sättet jag lyckats få värme i elementet är att strypa alla andra radiatorer samt golvvärmeslinga. När jag gjorde detta så blev hela elementet riktigt hett och jag är säker på att det är rätt kopplat då det först blev varmt på tilloppet och sedan spred sig i elementet. När jag öppnande övriga radiatorer försvann dock värmen ganska omgående.
Till saken hör att rören som går upp till nämnda element sitter ganska långt ifrån VP och efter förgreningen (i källarplan) till elementet sitter en shuntgrupp(wirsbo/upnor push 15) till 3st golvvärmeslingor med egen cp osv.

Huset och de flesta radiatorer är från 1930-tal. Golvvärmeslingor är installerade 2006 efter utbyggnad och efter detta har troligtvis inget element varit inkopplad på nämnda plats.
Har bergvärme IVT C4 som förövrigt fungerar bra.

Ganska säker på att systemet är fritt från luft och att cirkulationspump fungerar.

Min första tanke var att golvvärmen tar det mesta av flödet och att det därför inte blir tillräckligt flöde till nämnda element men att enbart stänga golvvärmeslingan hjälper inte utan jag måste även strypa resterande element för att det ska bli någon värme.

Så, finns det något annat jag kan göra för att få fart på elementet?
 
Har du tryck i systemet?
 
  • Gilla
Anos Algani
  • Laddar…
Blir de befintliga radiatorerna varma? Hur många radiatorer har du?
 
Har ca 1,2 bar tryck i systemet och inga problem att få värme i övriga radiatorer på ovanvåningen.
Har 6 radiatorer på bottenplan ,4 på ovanvåning och 2 i källaren.
 
De äldre radiatorerna tar med största sannolikhet det mesta av flödet. Ta en bild på de äldre samt den nya radiatorn så ser jag om det går att göra något åt flödena.
 
IMG_1379.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1380.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_1379.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta av dom äldre radiatorerna är av modellen jag tydligen lyckades få in två bilder på.... Vissa har dock utrustats med modernare termostat.
Den nya radiatorn har de gamla, grova, rören dragna till ovanvåningen och sedan 15mm rör de sista 4m fram till elementet.
 
Ta bort den röda ratten på den nya radiatorventilen, då kommer du se en skala 1-7 har jag för mig. Dra ut den silvriga ringen lite lätt och vrid den till 7.
Börja så och känn om radiatorn blir varmare.
 
Krilleman
N = fullt öppen för danfoss på "injusterings-ringen" och dom ska levereras fån fabrik i detta läget.
 
Verkar inte göra någon skillnad..... dock märkte jag att ringen går att vrida hur många varv som helst. Kanske ska vara så men då antar jag att man efter 1 helt varv är till baka i samma läge? Annars är jag borta nu efter att ha vridit oändligt många varv åt båda hållen... ;-/

Hur som helst, fortfarande ingen värme...
 
Skärmavbild 2014-10-31 kl. 23.17.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ så här är det kopplat (Utan att rita ut returledningarna)
 
Det spelar ingen roll hur många varv du vrider, så det behöver du inte oroa dig för.
Om du vill få ordning på ditt värmesystem så behöver du byta ut dina gamla radiatorventiler mot nya, ta mått på rören där de gamla sitter och beställ från nätet. Borde kosta runt 1500-2000:-.
 
Troligen ett flödesproblem. Det cirkulerar lättare i de gamla radiatorerna pga mindre tryckfall. Men kolla så att ventilen i nederdelen på ditt nya radiatorkoppel är fullt öppen.
Är den det, så kan jag också bara råda till att montera nya ventiler på alla radiatorer, så du kan justera in flödet.
 
Redigerat:
OK, tack för tipsen!
Verkar som det bara är att bita i det sura äpplet och börja byta ut ventilerna. Hade iofs ändå behövt byta minst en då det börjat läcka nu när jag varit och vridit på ventiler som stått orörda i många år.
 
Se till att få ventiler med justeringsmöjlighet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.