Tänkte jag skulle dela med mej min långkörare gällande installation av värmepump.I början av augusti 2009 installerades min luft-vatten pump.Äntligen.Hade velat ha en pump i många år.Har senaste åren sen jag separetat och tagit över mitt hus byggt -88 eldat i kakelugn och kört en luft-luft som komplement fått ner elräkningen åtskilliga tusen Går ju tyvärr inte att hålla på så då det tar alldeles för mycket tid och inte är särskilt bra för kakelugnen att eldas på detta vis.Men nu skulle jag kunna använda kakelugnen till mys och lite extra värme när det blir riktigt kallt ute.Då jag arbetar på företaget som gör pumpen jag installerade fick jag lite rabatt.Har även fått räknat på pump flera ggr förut så jag visste vad som behövdes.Mitt dåvarande värmesystem var Bachos ftx med återvinning.Kontaktade så killen som installerade det -88.Vi hade pratat om detta förut så hans insats var att sätta in ett vattenbatteri istället för el patronen.Lätt som en plätt trodde jag.Fick tag på en kille med enmans firma som blev min värme pumps installatör.Han var billig och bra...För att göra en låååång historia kort så eldar jag fortfarande för att få varmt i huset.Har viss värme i den delen som är gamla garaget och nu är en groventre förråd och ett sovrum.Där satte vi in 2 konvektor element och de blåser ut värme men det räcker bara till typ en tredjedel av huset.Inget fel på pumpen heller , den funkar som den ska bara inte kompatibel med mitt andra värmesystem.På mitt företag säger man att det är installatören som ska fixa problemet men han är inte direkt lätt att få tag på.Inte killen som satte in vatten batteriet vill ta i det heller.Har nu hittat en tredje kille som antagligen vet vad som ska göras för att få det hela att fungera men det är ju ingen som bryr sig.Får snart hyra in honom och betala det från min ficka.Tycker det är för dj.. med installatörer som mer eller mindre försvinner när det blir problem.Vill inte hänga ut nån eftersom jag fortfarande lever på hoppet att nån ska ta tag i det så att det ska fungera.Det bästa i mitt fall hade nog varit om jag hade tagit helentrepenad hos en firma istället för att dela upp det på 2 hantverkare.
Har nu gått 1 år och 5 månader och jag väntar fortfarande...
 
Oj ! Har du inte fått ordning på systemet ännu :x
Läste din tidigare tråd om eländet i november, hur var läget hade du betalat fullt för installationen?

Vet inte riktigt vad man ska tipsa dig om men gör vad du kan för att dokumentera din kommunikation med installatören. Sen kanske det är läge att i varje fall ta reda på hur man anmäler till Allmänna Reklamationsnämnden eller i varje fall hota med en anmälan om han inte tar på sig ansvaret och åtgärdar bristerna.

Jag kan ju trösta dig med att du inte är ensam om att råka i klorna på bristfälliga installatörer.... Kamrater till mig har beställt inkoppling av acctank till sin gamla panna och har råkat ut för en riktig kuckeljocke som nu har gjort sitt tredje försök att koppla rätt mot pannan men det verkar inte fungera som det borde ändå.
Han har kopplat pumparna på fel ledningar och försökt köra vattnet åt fel håll, kör utan laddomat eller termostatventil mellan panna och tank och jag vet inte allt vad som varit galet. :x
Jag ska åka dit i morgon och i varje fall kolla på hur han har fått till det nu och sen vet jag att dom har beslutat att ta in en besiktningsman för att få ett utlåtande från en opartisk. :cool:

Lycka till med att få dina problem lösta!
 
Tack för ditt svar.Jodå visst gjörde jag missen att betala innan jag visste om det funka eller inte.Visst trodde vi alla att det skulle funka.Konvertera ju bara från direkt el till vattenburet så på pappret funka de ju.Själv tycker jag att den stora boven är ventilations killen som satte in vattenbatteriet.Han försvarar sig med att han sålt typ 100 batterier och aldrig haft problem.Själv har han nog inte aldrig installerat ett förut.Har nu lämnat tillbaks det batteriet men inte fått några pengar för det än.Det sista han sa till mej var att han kunde ju alltid sätta tillbaks elpatronen igen..
Har idag pratat med pump installatörern.Ingen av oss vet riktigt vad vi ska göra.Skulle vilja plocka hem den tredje killen som ev har en lösning men då är frågan vem som ska betala honom.
Pratade med Allm rekl killen här i stan tidigt ifjol och han tyckte det var ett svårt fall då det var 2 installatörer inblandade.Det han kunde säga var att de rekomenderade att man inte ska behöva godta mer än 10 procent i merkostnad men detta är ju bara rekomendationer så...I mitt fall rör det sig om 9.500 kr.Om jag får en försäkran om att det skulle funka så visst vad har jag att välja på..
Så fortsättning följer...
Tina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.