jag har nyss konverterat om huset fron direkt verkande el till golvärme i hela huset och i uterummet som var en altan ifrån början men som nu är ett isolerat uterum.
då jag gjorde det hela så drog jag slingorna i uterummet som är på ena sidan av huset på gaveln och på andra sidan av huset har jag tvättstugan där jag har golvvärme fördelaren.
nu till problemet:
då jag drog slingorna i uterummet så så mätte jag upp så att de blev max 90 m per sling till fördelaren å jag borrade in mej under torpargrunden i huset å drog dem där till fördelaren och isolerade dem mycket å väl men då uterummet är på 33kvm å har 14kvm glas tillsammans på denna yta så blir de rätt så kallt där ute, jag vill ha mer värme på dessa 3 slingor än i resten av huset.
hur går jag till väga??
rör grabbarna som kopplade in det hela sa inte om att jag kunde behöva någon cirkulationspump utan de kopplade in slingorna i fördelaren å monterade in bergvärmepumpen och va nöjd med det.
finns de någon möjlighet å få mer fart på slingorna som går till uterummet eller inte??
ska tillägga att jag har LK system så jag tog bort det blåa höljet å vred upp å ner utan att det hände något i plast tornet, dem ger ca 0,5-1 liter/min men skulle vilja prova på ca 2,5 l/min på uterummet.
någon som vet får gärna höra av sej annars så får jag kanske ringa in rör killarna å få mer kött på bena, ha d gott
 
K
Har du inte fått ett injusteringsdokument från LK? Där dom beräknat rätt flöde för respektive slinga?
Vilken dimension körde du 90 meter på? 16mm?

Om du bara har golvvärme och inte shuntar etc. så borde det räcka med interna cirkpumpen i Bergvärmepumpen, pröva att ställa upp den ett snäpp.
 
K KjellTimell skrev:
Har du inte fått ett injusteringsdokument från LK? Där dom beräknat rätt flöde för respektive slinga?
Vilken dimension körde du 90 meter på? 16mm?

Om du bara har golvvärme och inte shuntar etc. så borde det räcka med interna cirkpumpen i Bergvärmepumpen, pröva att ställa upp den ett snäpp.
Ja jag har 16mm slang, köpte fördelare på blocket men ny, det var en vvs firma som lades ner så jag fick dem till reduserat pris å inget dokument där inte.

Jag pratade med företaget som gjorde vvs jobbet å de kommer i veckan å ska åtgärda problemet, chefen där sa att man kan ställa olika tryck från bergvärme pumpen så de skulle lösa sej, får hoppas på de, annars så är ju vittsen med golvvärme som borta ifall om man måste spets uterummet med el radiatorer å 300 000 i sjön känns d som
 
J
90 meter har dom fått ut all luft , kolla om flödet ökar när du stänger alla andra slingor , bara en i drift då , är det luft och har du tur så åker det med , men kan ta ett tag , det är långt , gasa upp cirkpumpen om det går på max
 
I min VP är CP inställd för att hålla delta-T på 7 grader. Detta är snittet. Om ena slingan är längre än andra eller rummet nerkylt så varierar individuella delta-T mellan slingorna. Du kan prova gå in i pumpens inställningar och vrida upp hastigheten på CP?

Men rent krasst: om rummet är nerkylt jämfört med andra rum blir det lite svårt att kompensera med enbart ökat flöde. Enda sättet blir då att införa rumstermostater alternativt fast instrypning på övriga slingor. Då kan du öka värmekurvan så värme räcker för nerkylda rummet och låta rumstermostater/strypning ta ner värmen i andra rum.

P.S.
Egentligen bör man också ha extern CP och volymtank med golvvärme (med on-off pump). Många installatorer skippar det för att hålla arbetsinsatsen och kostnader nere. Det funkar men brukar leda till många start-stop vilket sliter ut kompressorn snabbare...
 
Nu har rörkillen varit här å fixat golvvärmen, tror att han satte mer snurr på pumpen för innan han kom så pumpade bergvärme pumpen ut 28 grader men då han hade lämnat oss så såg jag att de stod 38 grader å d var lika kallt ute då han kom som då han for, men vi har samma grad antal inne å på samma nummer på kurvan dvs 5.
Än så länge funkar de bra, de var ju ca 2 veckor sedan han va här så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.