Jag brukade ha termostater på varje radiator till jag bytte ut kombipannan mot bergsvärme flera år sedan. På den tiden blev man tillsagd att termostater behövdes inte längre, allt skulle vara automatiskt. Med nuvarande omständigheter ville vi slimma ner värmen i vissa rum och därför monterade på de gamla termostaterna. Men, det verkar precis som om ingen fungerar längre, inte ens mekaniskt. T ex så monterar jag dem med polygrip till det tar stopp och den sitter stadigt. Tar sedan och testar genom att skruva ner tempen till hälften. En dag senare är radiatorn fortfarande stekhet. Provar dra ner till noll och max, fortfarande samma resultat.
Vad är det som händer, har den lilla piggen som styrs (in o ut) krympt? Måste jag köpa någon typ av utfyllnad för att termostaten ska trycka in piggen ännu mer?
 
Vad har du för radiatorkoppel? Ta bild, om dom är moderna kan du justera flödet på kopplet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för radiatorkoppel? Ta bild, om dom är moderna kan du justera flödet på kopplet.
Tyvärr, huset är från 1930 där rören är centralt styrda via (öppna) ventiler i källaren.
 
Hur ser termostatventilerna ut?
Hur ser returventilerna ut?
Vad står det på termostat-/returventilerna?

Bilder?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.