Hej,

Håller just på att renovera mitt 100 år gamla tak. Pappen och läkten skall bytas men pannorna skall återanvändas. Det renoverades senaste 1954 så som ni kan se är det dags nu. En hel del skräp har samlats på bärläkten. Av renoveringstekniska skäl (främst att inget plåtarbete runt kupor skall göras om) använder jag en tunnare ströläkt. Såg dock nu just innan färdigställandet att byggfirman inte monterat någon takfotsläkt men en fågellist rakt på pappen. Hade ju ingen takfotsläkt innan så det är väl in princip ok att skippa men att då sätta fågellist rakt på pappen blir väl konstigt. Dels läcker det genom pappen i borrgålen, dels kommer ju allt skräp att samlas på fågellisten. Fågellisten verkar ju även monterad åt fel håll om man skall tro nedan länk. Vad göra?
tak-innan.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.monier.se/fileadmin/bu-files/se/downloads/pdf/Monteringsanvisningar_SE/MATB_SWE_web.pdf
 
  • fotoefter.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jurkeller skrev:
Hej,

Håller just på att renovera mitt 100 år gamla tak. Pappen och läkten skall bytas men pannorna skall återanvändas. Det renoverades senaste 1954 så som ni kan se är det dags nu. En hel del skräp har samlats på bärläkten. Av renoveringstekniska skäl (främst att inget plåtarbete runt kupor skall göras om) använder jag en tunnare ströläkt. Såg dock nu just innan färdigställandet att byggfirman inte monterat någon takfotsläkt men en fågellist rakt på pappen. Hade ju ingen takfotsläkt innan så det är väl in princip ok att skippa men att då sätta fågellist rakt på pappen blir väl konstigt. Dels läcker det genom pappen i borrgålen, dels kommer ju allt skräp att samlas på fågellisten. Fågellisten verkar ju även monterad åt fel håll om man skall tro nedan länk. Vad göra?
[bild]
[länk]
Denna typ av fågellist ersätter den nedersta bärläkten så det i sig är helt rätt. Däremot är sen precis som du säger vänd åt fel håll...

Svårt att avgöra på bilden men listen ska monteras med en butyltejp för att minimera risken för fuktgenomslag vid fästpunkterna.
 
Sondell,

Tack för snabbt svar!

Letat på Monier, benders etc, ser ingen stans att en fågellist ersätter bärläktet? Är det inte mening att strö och bärläkt gör sa att vatten och skräp (barr etc) skall kunna flöda fritt ner till hängrännan. Nu kommer ju allt att fastna i fågellisten? fotoefter.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden men fågellist nu bifogad.
 
På den första bilden på det gamla taket ser det ut som att du har en träkil som sitter under pappen. Av någon anledning använde man ofta sådana förr och lät dessa kilar ersätta den nedersta bärläkten. Är denna kil kvar även nu? I så fall är det ju ganska naturligt att man har skippat den nedersta bärläkten för att inte få tårta på tårta.

Dessutom så ser det ut som att fågellisten är skruvad med farmarskruv för att vatten inte ska läcka in i hålen. Dock så kvarstår ju problemet med skräp som du nämner. Jag tror att du får välja mellan att ta bort fågellisten och hoppas att inga fåglar bygger bo därunder eller att behålla fågellisten och med något års mellanrum lyfta på de nedersta pannorna och raka bort allt skräp som samlas där.
 
jurkeller skrev:
Sondell,

Tack för snabbt svar!

Letat på Monier, benders etc, ser ingen stans att en fågellist ersätter bärläktet? Är det inte mening att strö och bärläkt gör sa att vatten och skräp (barr etc) skall kunna flöda fritt ner till hängrännan. Nu kommer ju allt att fastna i fågellisten?
Strö och bärläkt är till för att vatten och skräp ska kunna flöda fritt ner till hängrännan också till för ventilation. SÅ allt kommer fastna i fågellisten nu varför sätter du inte fågellisten i bärläkt?
 
  • Gilla
Michael Tjulin
  • Laddar…
Hej,
Jag har en takfirma som gjort allt. Finns ingen kil längst ner. Fågellisten är garanterat monterad åt fel håll och frågan är om att inte köra bärläkt är fel enligt AMA ? Borde ju göra om allt sätta dit bärläkt och byta hela nedersta raden av papp för alla skruvhålen som nu är från farmarskruven ? tak-innan-2.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste var en kil längst ner anors hade det inte set ut som det gjort.
 
jurkeller skrev:
Hej,
Jag har en takfirma som gjort allt. Finns ingen kil längst ner. Fågellisten är garanterat monterad åt fel håll och frågan är om att inte köra bärläkt är fel enligt AMA ? Borde ju göra om allt sätta dit bärläkt och byta hela nedersta raden av papp för alla skruvhålen som nu är från farmarskruven ?[bild]
Nu vill jag inte vara tjurskallig men är du helt säker på att det inte finns en kil under pappen?
På den fösrsta bilden på det gamla taket tycker jag i alla fall att det syns väldigt tydligt att det ligger en kil under pappen. Om det inte skulle finnas en kil där så hade den nedersta pannraden lutat neråt.

Det som man borde ha gjort är att man vid rivningen skulle ha tagit bort kilen och ersatt den med vanlig strö och bärläkt. Det är möjligt att der fortfarande går att göra men det kommer ju bli lite bökigare när man inte vill riskera att skada de nya pappvåderna ovanför.
 
Lite svårt att se på dessa bilder, men att taket har en annan brytning vi sista pannan tycker jag mig se! Det ser okej ut som jag ser det! krokarna sitter rätt denna gång, alltså under pappen och inte på, kan till och med vara så att de gjort det helt rätt och fräst ner krokarna. Är du säker på att det inte är kilar på takstolarna? Som jag förstod det var det du som inte skulle byta ut plåtarna, vilket medför att ströläkten är fel, vilket medför att det inte är takläggaren som gjort fel utan enbart anpassat efter kundens önskemål. fågellisten ser ut att vara tätad med kalltjära eller liknande, ser bra ut! Varför tror ni att den är felmonterad? bättre med bult nedanför gallret än om det samlas skräp PÅ hålen ovanför gallret, lite otydligt kanske. Ser iaf inget fel på denna takläggning! Till och med pappen går in en bit i hängrännan, tycker att det är ett av de bättre takjobb jag sett. Har sett massor, gjort om massor av tak.
Ps! Bra att du är orolig, taket är otroligt viktigt, men enligt dessa bilder ser det mera än okej ut, tror inte att du får det omgjort utan att det debiteras dig extra. Ett bra tak som inte kunden är nöjd med kan medföra att det blir dyrare för kunden om han/hon vill ha det omgjort igen. Ett felaktigt tak skall göras om på firmans bekostnad och inte medföra några extra utgifter för kunden.
 
Tror inte du har en lös kil längst ner utan en hel kilformad planka istället för en spåntad bräda. Om du inte har vindskivor monterade så borde du kunna se detta från sidan.
 
Men så här står det hos Benders: Ventilerat Fågelband fästs så att de vinklade
spröten riktas mot nocken. Så om det är deras band sitter dom helt rätt.
 
Hej! Du har garanterat en kil annars hade dina pannor lutat "neråt" i framkant då den inte har något å å vila på där.
Vad gäller fågellisten så är den korrekt monterad dvs tänderna mot nock!!

Ja brukar alltid ta bort kilen och läkta med strö å bärläkt längst ner för att få ordentligt med luft och utrymme under pannorna så att de inte samlas massa skräp men detta utförande är iaf ok enl mig.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
JonasFapejo skrev:
Vad gäller fågellisten så är den korrekt monterad dvs tänderna mot nock!!
Fast om du läser Moniers monteringsanvisning så föreskriver den att fågellisten skall monteras så att den viks utåt...
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Med den fågellisten som visas på bilden så kommer pannorna inte ligga i falsen ifall du väljer att ha tänderna nerått. Å de ser exakt ut som de Benders säljer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.