Hej,

Vi har ett spabad som går på 3-fas och har badat en vecka nu, idag var det någon elektriker här och kopplade lite saker till vårt badrum(ny värmepanna) och efter det så funkar inte spabadet, men i övrigt så verkar allt fungera. Dom har dragit nya kablar inne i elcentralen.

Mäter ute på säkerhetsströmbrytarens ingående kablar, som går till spabadet.

Fas 1 - nollan = 4 volt
Fas 2 - nollan = 4 volt
Fas 3 - nollan = 4 volt

Fas 1 - Fas 2 = 400 v
Fas 1 - Fas 3 = 400 v
Fas 2 - Fas 3 = 400 v

När jag mäter i elcentralen så mäter jag på nollans plint och faserna och då får jag 230 v som går i en homogen kabel ut till säkerhetsströmbrytaren.
Extremt märkligt
Någon som har någon ide vad det skulle kunna vara.

Med vänlig hälsning Anders
 
Om elektrikerna bara varit i elskåpet så är felet där.
Som du mätt ”hänger” nollan i luften alltså ej ansluten till nollpotensial.
 
Om nollan släppt så kan det vara väldigt allvarligt. Bryt genast strömmen till badet helt. Men det kan också vara så att det inte behövs någon nolla till badet, att det aldrig haft någon nolla.

Det som kan hända när nollan flyter. Är att den kan få vilken potential som helst. Sådant som då vill ha 230V i spabadet kan då få 400V istället för 230V, i bästa fall brinner elektroniken då upp, i värsta fall brinner mer än elektroniken.
 
Jag vet inte vad som är normalt i ett SpaBad.
Men i industrin är det oftast så att verktygsmaskiner är inkopplad på 3-Fas 400V utan Nolla, man använder en 400V/24V transformator, och all manöver är på 24V för att inte vara personfarlig spänning.
Det är kanske samma med SpaBad och då behövs inte Nollan.

Då kan det vara normalt att Nollan inte är ansluten och då får du en inducerad spänning på några volt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag vet inte vad som är normalt i ett SpaBad.
Men i industrin är det oftast så att verktygsmaskiner är inkopplad på 3-Fas 400V utan Nolla, man använder en 400V/24V transformator, och all manöver är på 24V för att inte vara personfarlig spänning.
Det är kanske samma med SpaBad och då behövs inte Nollan.

Då kan det vara normalt att Nollan inte är ansluten och då får du en inducerad spänning på några volt.
De Spabad jag har varit i kontakt med innehåller elektronik, då funkar det inte så bra om det saknas nolla.
Hoppas att det inte gått allt för illa redan
 
All elektronik är antingen 12V eller 5V = spänning men efter nätdelen som omvandlar från antingen 400V eller 230V ~ till låg spänning så är den potentialfri , det är fritt att ansluta minus till jord men det är inte tvunget för funktionen.
T.ex. laddaren till din mobil är inte ansluten till Nollpotential.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.