Vad är det för häck?
Är idag ca 90cm hög.
Hur hög kan man få den?
Hur mycket växer den per år(höjd)?
Blir den tätare?

462433736.jpg

Några förslag på skötsel? Hur ofta bör man klippa den, etc?
 
Jag har kollat in din häck men det är svårt...
Är den vintergrön?
Hur ser bladen ut? Små, stora?
Du har ingen närbilden på bladen?
 
577792647.jpg

Närbild, vet ej om du ser bladen så bra.
Bilden är tagen i februari. Så vintergrön? Tja kanske.:)
 
Ingen som vill titta på min häck?.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
Solana skrev:
Ingen som vill titta på min häck?.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Skicka in en bild så får vi se om den kan vara av intresse.:)
 
Kanske liguster. Den tål hård tuktning och är vanligt använd som häck.
 
Jag tycker också att det ser ut som en väldigt risig liguster! Beroende på var i landet du bor skulle jag beskära den hårt (ner till 20 cm - använd sekatör när det gäller de grövsta grenarna) i april (södra Sverige). Luka runt fötterna så att marken är åtminstone ogräsfri på 50 cm bredd. Lägga på ett 10 cm tjockt (minst) lager kompost (om du inte har kompost duger det att köpa ny välgödslad jord men då behöver du troligen mer än 10 cm ovanpå). Och så vattna regelbundet - inte bara under torrperioder. Den kommer att tända på nytt väldigt snabbt och du kommer att hinna klippa den redan i augusti i år - och hålla in den snyggt & prydligt.

Såvida det nu är liguster - fortfarande lite svårt att se på bilderna!
 
Mitt tips: Oxbär!
 
ParkaKungen skrev:
Skicka in en bild så får vi se om den kan vara av intresse.:)
Jaa nu var det ju inte min häck det var frågan om   :surprised: utan ParkaKungens (din)vi skulle titta på  8)
 
Nope, detta är icke oxbär.

Oxbär är aldrig städsegrön. Dess löv blir till hösten nästan brandkårsröda innan de faller till marken. Dessutom är de sommargröna löven ljusare och mindre långsmala på oxbär än på denna buske.
 
Skrev fel. Oxbärs löv är MÖRKARE än på denna växt. Mörkare och mindre långsmala.
 
Förlåt min okunnighet
Håller med om liguster
 
Helt klart en Vintergrön liguster (Ligustrum). Lite gles men ofta ser de ju ut så här på vintern. Tål hård beskärning - i JAS! Dvs i Juli, Augusti, September. Juni är också ok om du inte bor i Norrland. Växer ganska mycket på ett år, särskilt om du ger den lite TG-Växupp eller annat bra gödsel!
Fast den ska ju inte växa för mycket på en säsong, då blir den ju gles! Försök förynga skott inne i häcken om du inte vill klippa ner den totalt. ::)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.