Har precis säkrat ner min huvudsäkring och gnistjagarn påstår att det inte är rot grundande? Stämmer det? Säkringen sitter ju i mitt hus... ?
 
Du får nog kolla med skatteverket, för elarbeten ingår, men kanske inte då det bara gäller byte av huvudsäkring.

http://www.skatteverket.se/skatter/rotavdrag.4.58a1634211f85df4dce80009465.html
EL-ARBETEN — SMÅHUS
El-arbeten som utförs i bostaden ger rätt till skattereduktion. Exempel på el-arbeten som ger rätt till skattereduktion är installation, byte och komplettering av el-central (proppskåp), modernisering av el, och extra vägguttag.
 
Jag har svårt att se var ett byte av huvudsäkring skulle passa in i något av ROT-avdragen (Reparation, Ombyggnad, Tillbyggnad)

Så din elektriker har säkert rätt.
Eller om man har bra fantasi kan man kanske få det till ombyggnad, vad vet jag.
 
Eller så tycker han att det är det blir lika dyrt eller dyrare om han hantera ROT. bara säkra ner tar väl en kvart plus resor och lite ställ. En ROT ansökan och bevakningen av den tar säkert lika lång tid och då måste han debitera dubbelt så mycket för att inte göra en förlust på jobbet.
 
Jag kanske har ovanligt livlig fantasi, men jag tycker nog det utan större problem kan gå som ombyggnad. Tror mer på spikens teori i sånt fall...
 
Ombyggnad??
 
timmelstad skrev:
Jag kanske har ovanligt livlig fantasi, men jag tycker nog det utan större problem kan gå som ombyggnad.
Då är vi två med livlig fantasi. Skatteverket skriver: "El-arbeten som utförs i bostaden ger rätt till skattereduktion.". Att säkra ner är väl ett elarbete. Kan någon hänvisa till källor som styrker att just detta elarbete inte skulle "duga" så ger jag mig. Fram till dess hävdar jag dock att jobbet borde vara ROT-grundande.

Om det sen är värt att bråka om är väl en annan sak. Det kan ju inte röra sig om så många kronor.
 
Jag har gett ROT-avdrag för nedsäkringar. Men din elektriker tycker säkert att det inte "är värt det" eftersom det kostar mer än vad det smakar.

Att göra ROT-avdrag för en 1tim jobb är en ren förlustaffär för elektrikern.
 
Måste få fråga en extra fråga ang detta? Kan elektrikern "strunta" i ROT alltså? Även om kunden begär att få det?
 
nej det kan han inte om man kommit överens om det INNAN jobbet görs, men han kan ju välja att tacka nej till jobbet om du berättar att du vill ha rot på det.

för övrigt är jag förespråkare av den gamla ROT-modellen där man själv fick söka avdrag hos skatteverket, för det är mycket gnäll från hantverkarhåll ang. ROT, vilket jag har full förståelse för, då de redan har nog och lite till med pappersjobb, medan "svensson" gott kunde ägna den tiden det tar om han vill ha det lite billigare.
då skulle vi även slippa de extra pålagorna för ROT-arbete
 
Redigerat:
Y
Rrrrr skrev:
Jag har gett ROT-avdrag för nedsäkringar. Men din elektriker tycker säkert att det inte "är värt det" eftersom det kostar mer än vad det smakar.

Att göra ROT-avdrag för en 1tim jobb är en ren förlustaffär för elektrikern.
Hur kan detta vara en förlustaffär? Vänligen förklara för oss okunniga...........:rolleyes:
 
Jag hanterar rätt mycket "ROT papper" och det tar mellan 8 - 10 % av min arbetstid, den ökade kostnaden måste ju företaget få in på nått sätt. Och dom enda som betalar min lön är ju våra kunder så det blir ju som vanligt kunden som på ett eller annat vis får betala. Andra "problem" blir dom korta betalningstiderna man måste hålla, (för att ha ett "normalt" kassaflöde) vanligen 10 dagar, och problemen för skatteverket att betala ut i tid, över en månad är inte ovanligt. Till det kommer alla avslag av en eller annan anledning som redan utnyttjat maxbelopp eller fel på nån siffra i personnummer eller fastighetsbeteckning. Så det krävs lite mer kapital i företagskassan så många tycker nog att dom ska passa på och ta lite extra betalt för "besväret".
 
Yeti 550 skrev:
Hur kan detta vara en förlustaffär? Vänligen förklara för oss okunniga...........:rolleyes:
Jag antar att Rrrrr menar att det totala jobbet, inklusive ROT-administration, blir för stort i förhållande till vad som kan debiteras.
 
Exakt, vinsten på en timmes arbete kan aldrig betala kostnaden för hanteringen av ROT, och skulle vinsten täcka kostnaden för ROT är det fortfarande ointressant för med 0 i vinst vill man knappast göra nått jobb.
 
Allvarligt talat, vad kan det ta att använda sig av Skatteverkets elektroniska tjänst för husarbete? Tre minuter per faktura? Det som tar längre tid är de första gångerna vid bokföringen för de hantverkare som inte har lejt ut detta.

Knacka in personnummer på köparen, datum då fakturan betalades, fastighetsbeteckning, eventuellt organisationsnummer för bostadsrättsförening och lägenhetsnummer, vad arbetet kostade, vad du har fått betalt och vad du begär av Skatteverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.